Barn takler ikke nett-reklame

Barn har problemer med å skille ny type reklame fra vanlig informasjon på internett.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Barn har spesielt vanskelig for å skille chat-reklame, sponsing og nyhetsbrev fra annen informasjon på internett, viser en undersøkelse som Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) har gjort blant 12-åringer.

Barna ble presentert for 12 ulike former for reklame på internett. Tre typer reklame ble kategorisert som vanskelig gjenkjennelig.

Verre er det med produktinformasjon i chat-kanaler der barn ikke forventer å finne reklamen. De forstår hensikten med denne reklamen, men klarer ikke alltid å gjenkjenne den som reklame.

Nyhetsbrevene fremstår for barn ofte som medlemsinformasjon de får i gave fra avsenderen.

Sponsing gjør at barn oppfatter sponsorene som snille og greie, fordi de ikke ser den goodwill som bedrifter får gjennom slik reklame.

(NTB)