Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Barneombudet i brev til kunnskapsministeren:

- Barna får ikke et fullverdig skoletilbud

Barneombudet mener tilbudet som norske skoleelever nå får ikke er bra nok og ber i et brev til kunnskapsministeren regjeringen om å ta grep.

BEKYMRET: Barneombud Inga Bejer Engh mener norske barn nå ikke får et godt nok. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
BEKYMRET: Barneombud Inga Bejer Engh mener norske barn nå ikke får et godt nok. Foto: Berit Roald / NTB scanpix Vis mer

- Barneombudet er glad for avgjørelsene om å åpne grunnskoler og videregående skoler igjen. Nåværende smitteverntiltak for skolene ser imidlertid ut til å føre til at flere elever i dag ikke får et fullverdig utdanningstilbud. Barneombudet er bekymret for at det er store forskjeller mellom skoler og kommuner i utdanningstilbudet som gis til barn og unge.

Det skriver barneombud Inga Bejer Engh i et brev sendt til kunnskapsminister Guri Melby i går.

Mens de minste skolebarna har vært i gang en stund, skulle også de eldste skoleelvene fra 5. klasse og oppover få komme tilbake på skolen fra forrige uke.

Men tilbudet som de har kommet tilbake til, er enkelte steder svært begrenset. Ved flere skoler er det mer nettbasert hjemmeundervisning enn tilstedeværelse på skolen.

Nå ber barneombudet regjeringen om å sette inn tiltak for å sikre at retten til utdanning blir oppfylt og at barn og unge får et likeverdig tilbud

Fire timer

Aftenposten har hentet inn timeplaner for 5. trinn på en rekke ulike osloskoler. Timeplanene viser stor variasjon fra skole til skole.

ÅPEN: Det var mange som gledet seg til å komme tilbake på skolen på Løren skole i Oslo mandag morgen Video: Bjørn Langsem Reporter: Ingunn Dorholt Vis mer

Ved Smestad skole er det for eksempel lagt opp til at elevene i femte klasse er fysisk til stede fire timer i uken, ifølge avisen.

- Vi har ett klasserom per klasse, så det sier seg selv at vi ikke har plass til så mange her når vi må dele opp elevene i kohorter. Skolebygningen tåler rett og slett ikke mer, vi har ingen steder elevene kan være, sier rektor Lene Rønning-Arnesen til avisen.

I en ny forskrift har regjeringen åpnet opp for at elever fra 5. trinn og oppover kan ha opplæring på skolen i kombinasjon med hjemmeundervisning dersom det er nødvendig ut fra smittevernreglene.

Regjeringen har ikke definert et minstekrav for antallet timer på skolen og peker på ansvaret som kommunene har som skoleier.

- Men vi har klare rammer for opplæringen elevene skal få, i opplæringsloven og gjennom de midlertidige tilpasningene som er gjort med hjemmel i coronaloven, sier kunnskapsminister Guri Melby til Aftenposten.

- En menneskerett

Inga Bejer Engh er opptatt av at utdanning er en menneskerett og skriver:

- Barneombudet vil minne om at retten ikke automatisk blir oppfylt ved at barn og unge er tilbake på skolene, det må også følges med på hvilket opplæringstilbud de faktisk gis. Vi er i denne sammenheng bekymret for at mange barn og unge fortsatt må bære unødvendig store konsekvenser av koronatiltakene. Vi har merket oss at det synes å være store forskjeller lokalt. Vi er bekymret for store ulikheter i antall timer som gis på skoler, personale som omdisponeres, organiseringen av undervisningen og at barn med særlige behov ikke får oppfylt sine vedtak. Forskjellene kan tyde på at regelverket tolkes og praktiseres svært ulikt, og at skolene er ulikt rustet til å møte de praktiske utfordringene som ligger i smittevernreglene.

Hun ber regjeringen kartlegge om barn faktisk får det tilbudet de har krav på og kreve at kommunene begrunner hvorfor elevene ikke får alle timene sine på skolen.

- Trenger tid

Kunnskapsminister Guri Melby (V) sier også hun er bekymret for at covid-19-situasjonen skal gå utover barns læring og trivsel.

- Det er bra at barneombudet minner om barns rettigheter. Vi må huske på at skolene hadde forrige uke på å gjenåpne, og at de kan trenge noe tid på å tilpasse seg smittevernreglene, sier hun.

Hun minner om at elevene på 1. - 4. trinn så langt som mulig skal få et fulltidstilbud og elever med særlige behov skal ha et tilbud som ivaretar behovet.

- Vi har gitt tydelige rammer for den opplæringen elevene skal få - både i opplæringsloven med forskrifter og gjennom de midlertidige tilpasningene som er gjort med hjemmel i koronaloven. De elevene som ikke får et fulltidstilbud på skolen hver dag, skal få god hjemmeundervisning, sier ministeren.

Guri Meldby sier hun har tillit til at skolene og kommunene finner gode løsninger, men legger til:

- Så er det sånn at vi selvsagt ikke kan akseptere om det blir kjempestore variasjoner i hva slags tilbud elever på ulike steder i landet får, dersom dette er en situasjon som fortsetter utover høsten.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!