- Barna rekker ikke å glede seg over gaven før det er en ny pakke som skal åpnes

Slik får du fornøyde barn og mindre gavefokus.

JULESTEMNING: Sigrid Simonsen (23) og Randi Randal (50) fra Narvik er på besøk i hovedstaden og benytter sjansen til å besøke julemarkedet i Spikersuppa.  Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
JULESTEMNING: Sigrid Simonsen (23) og Randi Randal (50) fra Narvik er på besøk i hovedstaden og benytter sjansen til å besøke julemarkedet i Spikersuppa. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Forskjeller mellom familier med god og dårlig økonomi blir tydeligere i jula, fastslår forsker Anita Borch ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).

- Noen har råd til å kjøpe dyre gaver, andre ikke. Slike forskjeller gir grobunn for kjøpepress. Voksne kan nok på mange måter leve med at de får lite julegaver, men barn er kanskje mer sårbare i en slik situasjon. De sammenlikner gjerne egne gaver med hva andre barn får, sier forskeren.

Økning på 10 prosent Ifølge en ny undersøkelse Ipsos MMI har utført for DNB, planlegger vi i snitt å bruke 6165 kroner på årets julegaver. Det er en økning på 10 prosent fra i fjor.

Til sammen vil nordmenn bruke 25,5 milliarder kroner på årets julegavehandel.

Julegaveinnkjøpet kan bli enda høyere, tror forbrukerøkonom Silje Sandmæl i DNB.

- I undersøkelsen sier nærmere to av fem at de ender opp med å kjøpe dyrere julegaver enn de i utgangspunktet hadde planlagt. Bare 5 prosent har satt opp budsjett for jula, sier hun.

Kjøpepress Kjøpepresset og fokuset på gaver fratar mange gleden over tida vi går i møte, mener Kristin Oudmayer, prosjektleder i Unicef Norge.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer