<b>- VERDIFULLT:</b> - Alle som har hatt en virkelig god venn, vet hvor verdifullt det er, sier småbarnsmor Monica Bjermeland. Illustrasjonsfoto: Jonas Frøland / Samfoto / NTB Scanpix
- VERDIFULLT: - Alle som har hatt en virkelig god venn, vet hvor verdifullt det er, sier småbarnsmor Monica Bjermeland. Illustrasjonsfoto: Jonas Frøland / Samfoto / NTB ScanpixVis mer

- Barna skal være pene, flinke, ha moteklær - og en bestevenn

Forsker advarer mot voksende press om å ha en bestevenn.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Jeg hører stadig oftere at det med bestevenner er blitt et problem - det er blitt noe man skal prestere. Vi må våge å ta det opp, sier Anne Greve til Dagbladet.

Greve er førsteamanuensis ved Høgskolen i Oslo og Akershus og har forsket på vennskap mellom barn. Hun advarer mot det hun opplever som et voksende press for å ha en bestevenn.

- Barna skal være pene, flinke, ha moteklær - og en bestevenn. Det kan bikke over. Jeg blir skremt når barn forteller at de gruer seg for å treffe andre barn fordi de ikke har noen bestevenn, sier forskeren.

- Ikke lov

Småbarnsmor Monica Bjermeland har nylig fått publisert kronikken «Ketsjupsystrer og andre bestevenner» i Klassekampen, Syn og Segn og Romsdals Budstikke. Hennes snart åtteårige datter opplever at det ikke er lov å kalle hverandre for bestevenner på Sagene skole i Oslo, og kronikken er skrevet som en reaksjon på dette.

KRITISK: Småbarnsmor Monica Bjermeland mener det blir galt å snakke barna fra å ha bestevenner. Foto: Privat
KRITISK: Småbarnsmor Monica Bjermeland mener det blir galt å snakke barna fra å ha bestevenner. Foto: Privat Vis mer

Bjermeland understreker at mobbing er et stort samfunnsproblem, men spør seg om et bestevennforbud er veien å gå, og priser bestevennskapet som livgivende; hun trekker fram sitt eget bestevennskap, som ble grunnlagt på ungdomsskolen og fremdeles består.

- Jeg opplever at skolen styrer barna bort fra bestevennskap. Som mor får jeg en dårlig magefølelse av det - er det virkelig sunt å styre folks gode følelser slik? Er det riktig at barn skal skamme seg over å ha en nær relasjon? Er det et slikt samfunn vi vil ha? sier hun til Dagbladet.

- Vi er en kontrollerende foreldregenerasjon, som bør spørre oss selv om vi motarbeider noe som er naturlig og organisk. Alle som har hatt en virkelig god venn, vet hvor verdifullt det er, og jeg vil ikke ta fra barna den opplevelsen, sier Bjermeland.

Fornøyd med skolen

Småbarnsmoren understreker at hun er svært fornøyd med Sagene skole, som har vist at de tar problemet med mobbing på alvor. Hensikten med kronikken er å stimulere til diskusjon rundt temaet.

«Er det riktig at barn skal skamme seg over å ha en nær relasjon? Er det et slikt samfunn vi vil ha?» Monica Bjermeland, småbarnsmor

- Skolene er på et vis laboratorier som lager samfunnsborgere. Jeg vil gjerne vite mer om hva som faktisk virker og ikke, sier hun.

Bjermeland understreker viktigheten av at barna læres opp til å bli rause og inkluderende.

- Dette er jobb nr. 1 og noe jeg minner datteren min om hele tida. Vi må gjøre ungene nysgjerrige på hverandre, og på forskjellene dem imellom, sier hun.

Bjermeland forteller at hun har fått en del tilbakemeldinger på kronikken - både positive og negative.

- Enkelte har ikke snakket så mye til meg etterpå, sier hun.

- Ikke forbud

Olav Knutsen, rektor ved Sagene skole, er kjent med Bjermelands kronikk.

- Det er en interessant artikkel, som belyser vennskapets rolle, sier han til Dagbladet.

JOBBER MOT MOBBING: Sagene skole i Oslo.
Foto: Erlend Aas / NTB Scanpix
JOBBER MOT MOBBING: Sagene skole i Oslo. Foto: Erlend Aas / NTB Scanpix Vis mer

Han avviser at det fins noe bestevennforbud ved skolen, men sier samtidig at sterke vennskapsbånd mellom elever kan oppleves som ekskluderende.

- Noen har gått med vennskapsbånd. Da har vi signalisert at det kan oppleves som vanskelig for andre, sier Knutsen.

Oppbacking

Rektoren sier skolen ønsker å bidra til at barna er rause og inkluderende med hverandre.

- Enkelte barn har ikke så lett for å få gode venner. Da er det vår oppgave å backe dem opp. Men vi kan ikke konstruere vennskap, sier han.

«Enkelte barn har ikke så lett for å få gode venner. Da er det vår oppgave å backe dem opp.» Olav Knutsen, rektor ved Sagene skole

Knutsen sier skolen jobber for at alle skal ha noen å være sammen med.

- At noen er bestevenner, skal ikke komme i veien for at noen knytter vennskapsbånd, sier han.

Bjermeland sier hun tar rektor Knutsens uttalelser til etterretning, men er fremdeles av oppfatningen at deler av skolen legger sterkere hindre i veien for bestevennskap enn han gir uttrykk for.

- Det er flere barn som sier til meg at de opplever det slik, i tillegg til et medlem i foreldrearbeidsutvalget (FAU), sier hun.

- Snakk med barna

Førsteamanuensis Greve understreker at hun ikke har tro på at et forbud mot å ha en bestevenn er veien å gå.

ADVARER: Forsker Anne Greve advarer om at et press for å ha bestevenner kan virke ekskluderende. Foto: HiOA
ADVARER: Forsker Anne Greve advarer om at et press for å ha bestevenner kan virke ekskluderende. Foto: HiOA Vis mer

- Da vil de gjøre det i skjul likevel. Det er mye bedre å snakke med barna om hvordan de snakker med hverandre. Barn er filosofisk anlagt og skjønner ofte mer enn vi tror, sier hun.

Greve ønsker også at man stopper opp og tenker igjennom hva en «bestevenn» faktisk er.

- Hva er en venn? Og hva er en bestevenn i forhold til en venn? Kanskje vi heller skal sørge for at barna har noen å være sammen med, istedenfor at de har noen med merkelappen «bestevenn». Det viktigste er å være inkludert, sier hun.

Førsteamanuensisen understreker at dette med barn og vennskap er et komplisert tema.

- Hvis det er et barn ingen vil være sammen med, kan man ikke tvinge de andre til å være venner med ham/henne. Det er mer effektivt å skape miljøer der flere barn kan være sammen om ting - f.eks. gruppearbeid, der de lærer hverandre å kjenne, sier Anne Greve.