Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Barnas ansvar

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Barneombudet vil oppheve den kriminelle lavalderen og kunne dømme barn til fysisk arbeid. Politikere og jurister vil senke lavalderen fra 15 til 14 år. Justisminister Hanne Harlem ønsker en ny hjemmel for å kunne rettsforfølge kriminelle barn. Årsaken er de såkalte sjokktallene fra kriminalstatistikken for første halvår som viser at anmeldte barneran er mer enn fordoblet fra i fjor. De anmeldte barneranerne er både blitt flere og yngre.
  • Vi lytter derfor når ombudet påpeker at barn ikke skal straffes, men derimot skal de rehabiliteres, «ansvarliggjøres og bære konsekvensene av sine handlinger», som han uttrykte det i alle medier i går. For nettopp slik har jo de fleste utredninger, forskningsrapporter, regjeringsframlagte handlingsplaner og strakstiltak gjennom tidene uttrykt det samme målet: Barn skal gradvis ansvarliggjøres og må lære seg å ta konsekvensene av sine handlinger.
  • Problemet er at selv der det hersker bred faglig og politisk enighet om virkemidlene i form av anbefalte forebyggende tiltak og tett personlig oppfølging, makter ikke det ansvarlige voksne samfunnet å ta konsekvensen og følge opp sine egne beslutninger. I stedet for å styrke innsatsen for barns oppvekstvilkår, med særlig vekt på de mest utsatte gruppene, har vi valgt å nedlegge, nedbemanne og nedskjære. Skolene, barne- og ungdomspsykiatrien, barnevernet og det ikke-kommersielle fritidstilbudet makter ikke å løse sine oppgaver. Barn som trenger en tydelig reaksjon og hjelp til å legge om atferden, får den ofte ikke før de har skaffet seg rulleblad som nedkjørte rusmisbrukere.
  • Forslaget som må medføre særdomstoler for barn som kan idømmes samfunnstjeneste, er bedre enn den vettløse troen på fengselsstraff. Men hvis barn skal forstå hvordan samfunnet virker, hvis de skal lære alternativene til sin destruktive atferd i tide, er det fortsatt fellesskapets forebyggende innsats som må settes i stand til å virke - også rehabiliterende.