- Barnehager gjør skolestarten lettere

- Vi må først bygge ut et godt barnehagetilbud for alle barn mellom tre og seks år. Barnehagen er første trinn i utdanningssamfunnets livslange læring.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det sier sosiologen Ivar Frønes som var en av foredragsholderne på LOs seminar om kontantstøtte i går.

Moderne krav

- Moderne og stadig mer utdannede foreldre kommer til å kreve gode barnehage- og førskoleordninger for sine barn, samtidig som de ønsker å være mye hjemme hos barna mens de er små, sier Frønes, med henvisning til undersøkelser både her hjemme og i andre land.

- Vi vet at bakgrunn fra barnehage har positiv betydning for videre skolegang. Det har å gjøre med den grunnleggende sosiale trening livet i barnehagen gir. Dette er en sosial kompetanse som påviselig letter for eksempel skolestartfasen, sier Frønes.

Feil fokus

- Vår hjemlige debatt om kontantstøtteordningen tyder på at man ikke helt har forstått hvilken funksjon barnehageordningen har i vårt utdanningssamfunn.
- Spørsmålet er blitt hva vi skal gjøre for toåringene? I stedet bør vi fokusere på hvordan vi skal bygge ut et barnehage- og førskolesystem for alle barn mellom to- tre og seks år.

Frønes peker på at barnehageordningen er så ny i Norge at den fortsatt i brede kretser betraktes som noe unaturlig:

- Husmødrenes land

- Så seint som i 1970 hadde mindre enn to prosent av norske barn barnehageplass.
- Norge har vært de hjemmeværende husmødres land framfor noe. Dette har dominert vår politiske tenkning helt fram til i dag.