Barnelik brukt i kollisjonstest

STOCKHOLM (NTB-TT): Det franske bilkonsernet Renault har skapt kraftige reaksjoner etter at de innrømmet at de har brukt barnelik i kollisjonstester. I tillegg til at det virker støtende, er tester med menneskelik temmelig overflødig i en data-tid, ifølge svenske eksperter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Også i andre land er det brukt lik av mennesker og dyr til å utføre kollisjonstester. Blant annet ble det for noen år siden reist sterk kritikk mot amerikanske selskap som brukte døde griser i testene.

Det utløste også en storm av kritikk etter at det ble kjent at man i 1993 brukte døde barn til å utføre tester ved universitetet i Heidelberg i Sør-Tyskland.

I Norden derimot praktiseres slike tester i svært liten grad. Ifølge Anders Lie i det svenske Vägverket i Borlänge har det riktignok forekommet at man i Norden har brukt deler av døde mennesker for å studere effektene etter en kollisjon.

To barnelik

Det var søndag at den britiske avisen Sunday Times avslørte at Renault-konsernet brukte barnelik til sine kollisjonstester. Konsernet ble deretter tvunget til å innrømme at det var blitt brukt to barnelik i løpet av de siste 20 årene.

Ifølge Renault kan ikke dukker helt erstatte mennesker når en ulykkessituasjon skal simuleres. En talsmann for Renault understreket imidlertid at disse forsøkene ikke ble ledet av Renaults egne folk, men av spesialleger og vitenskapsmenn som utførte forsøkene på et eget forskningsinstitutt for trafikksikkerhet.