«Baronen» traff skjær

BERGEN (Dagbladet): Det var slett ingen flytende gjenstand hurtigbåten MS «Baronen» traff da den havarerte onsdag kveld. Den raste over et skjær ved Raunane lykt med 28 passasjerer om bord - og var nær en ny katastrofe. I går fant TV2 propellen som viser at båten var 200 meter ute av kurs.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dermed er det slått fast at ulykken, i likhet med «Sleipner»-forliset, skyldtes feilnavigering. «Sleipner» var også langt ute av kurs da båten kjørte på Storabloksen og sank fredag 26. november i fjor. 16 mennesker mistet livet.

- Ville skjule

- Jeg skjønte med en gang at vi gikk på et skjær og ikke på en flytende gjenstand. Neste gang jeg skal til Bergen, tar jeg ikke HSDs hurtigbåter, sier Asbjørn Gaust som var passasjer på «Baronen».

Gaust fra Husnes i Kvinnherad betrakter de første opplysningene om at «Baronen» gikk på en flytende gjenstand som et forsøk på å skjule hva som virkelig hendte.

- Jeg var på toalettet da ulykken skjedde, og ble slengt i døra i det kraftige sammenstøtet. Det ville aldri hendt om båten gikk på en flytende gjenstand. Det er helt idiotisk å si noe slikt, forteller Gaust.

Det var mørkt, blåste sterk kuling og regnet da ulykken skjedde. Etter det som skjedde, og med «Sleipner»-ulykken i bakhodet, er han nå redd for å følge HSDs hurtigbåter. I de om lag ti minuttene det tok fra «Baronen» grunnstøtte og til den lå ved Flesland kai, sto Gaust klar til å evakuere på akterdekket til båten

Divisjonssjef for HSDs hurtigbåter, Bjørn Pedersen, er ikke overrasket over at TV2 fant propellen som ble slått av da «Baronen» braste på grunn 5. januar.

- Da vi så de omfattende skadene skroget var påført, måtte vi gå ut fra at båten hadde truffet et skjær og ikke en flytende gjenstand. Også kapteinen endret sin forklaring etter at han så skadeomfanget, sier Pedersen.

Lenge uten ulykker

- Kan folk føle seg trygge om bord på HSDs hurtigbåter?

- Nå har vi hatt to ulykker i løpet av kort tid, og det er selvsagt ubehagelig for alle. Men vi må også se på hvor mange år HSD faktisk har trafikkert uten uhell eller ulykker, sier Pedersen, som hevder han ikke er kjent med at HSD-kapteiner med vitende og vilje kutter svingen der grunnstøtingen skjedde.

Han har likevel forståelse for at tilliten til HSD er tynnslitt blant mange.

- Vi vil gjøre det som står i vår makt for å reetablere tilliten til selskapet. Vi skal blant annet gå igjennom våre farvannsbeskrivelser på nytt, sier Pedersen.

PROPELLEN: TV2s bilder viser «Baronen»s propell, ved skjæret der hurtigbåten etter alt å dømme gikk på grunn.