Baronens død

Internett tar livet av meg, sier Rupert Murdoch.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

USA\'s nest største avisgruppe, Knight-Ridder, ble lagt ut til salg ifjor høst. Aksjonærene hadde fått nok av synkende opplagstall og svakere inntjening. Selv med storheter som Miami Herald og Philadelphia Inquirer i porteføljen, så de ingen fremtid i avismarkedet.Det var det ikke mange andre som gjorde heller. Kjøperne sto ikke i kø, og først i helgen ble gruppen solgt til spottpris for 4,6 milliarder dollar. Analytikere regner med at de nye eierne kommer til å skjære til beinet i avisene rundt omkring for å tjene penger. I enkelte tilfeller må beinet også amputeres.

En av verdens siste mediebaroner, Rupert Murdoch, avla en preliminær obduksjonsrapport over det gamle mediemarkedet i London denne uken. Han avslørte også hvem som kom til å ta livet av mediebaroner som ham.-  Den gamle eliten i vår industri - redaktørene, konsernsjefene og, la oss innse det, eierne - er i ferd med å miste sin makt, sa Murdoch, ifølge The Guardian.Og den nye eliten er internettpionerene, som Murdoch sammenlignet med oppdagere som Christoffer Columbus. 75-åringen bøyde seg i støvet for sine etterkommere, bloggerne, som hvert sekund bruker ny teknologi til å dele informasjon, musikk, filmer og TV-programmer, med sine lesere. De nye mediekonsumentene forlanger innhold levert til sin PC og mobil når de vil ha det, hvordan de vil ha det, og som de vil ha det. Revolusjonen kan ikke overvurderes. Ny teknologi vil ha makt til å bygge opp og rive ned - ikke bare selskaper, men til og med nasjoner, mente Murdoch i sin nyfunne visdom og begeistring.

«Change or die», var hans odiøse advarsel til forrige århundres medieimperier. Selskaper som tror at deres ærverdige fortid kan skjerme dem fra den nye teknologiens fremdrift, vil mislykkes og kollapse. Det gjelder alle industrier, ikke bare media.Men papiravisenes død er for tidlig å spå, mente han likevel. Tradisjonelle aviser vil leve i mange år fremover, men de vil bare være en av utallige informasjonskanaler. Media blir som fast food, noe som kan nytes hvor som helst når som helst. Men enkelte vil fortsatt ha tid, lyst og råd til å oppsøke gourmetrestauranten, bare kvaliteten er høy nok og riktig presentert.Det hører med til analysen at Murdochs selskap News Corp nylig har investert en milliard dollar i internettvirksomhet. Selskapet har blant annet brukt 400 millioner dollar på MySpace.com, et sosialt internettverk med 35 millioner brukere.

På den andre siden av Atlanteren tente den nye bloggdronningen Arianna Huffington et lite lys i avismørket. Big Media, som hun kaller medias dinosaurer både på papir og i eteren, er ikke død. Tilstanden er kritisk, men pasienten vil bli reddet hvis den tar til seg entusiasmen og det umiddelbare fra nye medier.Fortsettelse følger. Siste ord er ikke skrevet, hverken på papir eller nett.