UHELDIG: «Det er imidlertid uheldig dersom Forsvarets bidrag i dette tilfellet ble oppfattet negativt», skriver forsvarsminister Espen Barth-Eide i sitt svar på et spørsmål fra FrPs Morten Høglund. Foto: Benjamin A. Ward / Dagbladet
UHELDIG: «Det er imidlertid uheldig dersom Forsvarets bidrag i dette tilfellet ble oppfattet negativt», skriver forsvarsminister Espen Barth-Eide i sitt svar på et spørsmål fra FrPs Morten Høglund. Foto: Benjamin A. Ward / DagbladetVis mer

Barth Eide vil ikke drive diktatur-PR

- Kunstprosjektet fikk en annen vinkling, er forsvarsministerens svar på kritikken for å ha latt norske soldater drive PR for Nord-Korea.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forsvarsminister Espen Barth Eide gir nå sin forklaring på hvorfor uniformerte norske soldater nylig ble brukt i det Morten Høglund (FrP) oppfattet som propaganda for kommunistdiktaturet Nord-Korea.
Dagbladet omtalte saken på søndag.

- Forsvarets retningslinjer åpner for bruk av soldater til sivile arrangement som dette. I ettertid har det imidlertid blitt klart at kunstprosjektet fikk en annen vinkling, skriver Barth Eide til Stortingets presidentskap.

Redegjørelsen  er  svar på et spørsmål fra FrPs forsvarspolitiske talsmann Morten Høglund.

«Barents Spektakel» Det var kunstneren Morten Traavik som for noen uker siden brukte uniformerte norske soldater fra Garnisonen i Sør-Varanger i kunstprosjektet det er tale om.

Under navnet «The Promised Land», og ledet av en nordkoreansk massemønstrings-instruktør, ble soldatene brukt i et billedspill under kulturfestivalen «Barents Spektakel» i Kirkenes.

Det syntes Høglund var «problematisk».

- Uheldig Ifølge Espen Barth Eide er det viktig for Forsvaret og Garnisonen i Sør-Varanger å være en synlig organisasjon i kommunen, og å bidra som en positiv medspiller i Øst-Finnmark.

«Å støtte opp om lokale kulturaktiviteter er én måte garnisonen kan gjøre dette på. Det er imidlertid uheldig dersom Forsvarets bidrag i dette tilfellet ble oppfattet negativt», skriver Barth Eide i sin redegjørelse.