Bastesen boikotter bare SAS

I likhet med 20 andre flyselskap nekter SAS å frakte norske hvalprodukt. Steinar Bastesen oppfordrer til boikott av SAS, men ikke de andre selskapene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I januar besluttet regjeringen å tillate eksport av hvalprodukter. Dette er i strid med CITES' (Convention on International Trade of Endangered Species) forbud mot handel med hvalprodukter, og når Norge gjenopptar eksporten seinere i år, vil ikke eksporten bli flybåren av SAS. I likhet med 20 andre flyselskap boikotter SAS all transport av hvalkjøtt og -spekk.

Snuoperasjon

Så seint som for ei uke siden sa SAS at selskapet ikke aktivt ville delta i en fraktboikott. Men etter at Greenpeace publiserte ei liste med 20 flyselskaper som kommer til å nekte transport av norsk hvalkjøtt, har konsernledelsen i SAS endret holdning.

- Hvis spørsmålet skulle bli aktuelt kommer SAS til å si nei, sa Mimmi Hildebrand i SAS' informasjonsavdeling til den svenske avisen Dagens Nyheter.

Ifølge Hildebrand var det ingen enkel beslutning fordi de tre skandinaviske landene som står bak SAS, har forskjellige syn på hvalfangst og eksport av hvalprodukter. Ifølge Hildebrand var det Sverige, som har den tøffeste holdningen, som ble styrende for den etiske avgjørelsen.

- Boikott SAS

Det var mot denne bakgrunn at stortingsrepresentant Steinar Bastesen tidligere i dag oppfordret til boikott av SAS. Han sier at avgjørelsen ikke får store konsekvenser for hvalkjøtteksporten ettersom det meste blir sendt med båt, men Bastesen synes ikke Storting og regjering kan bruke et flyselskap som angivelig motarbeider norsk offisiell politikk.

Men hvordan skal du og dine kolleger komme deg til og fra Norge dersom hele 21 flyselskap må boikottes?

- Det er SAS som er problemet. Det er et delvis norsk selskap, og har konsesjon til å fly i Norge. SAS går på tvers av offisiell norsk politikk, og jeg stiller et stort spørsmål ved lovligheten av en slik boikott, sier Bastesen til Dagbladet.no.

Så det er ikke aktuelt å boikotte noen av de andre selskapene?

-- Så sant det finnes et annet flyselskap enn de, så tar jeg det. Det er SAS som har et problem - ikke jeg.

- Hvis ikke SAS forandrer holdning, må det tas opp til Storting og regjering, avslutter Steinar Bastesen. Disse flyselskapene boikotter frakt av norsk hvalkjøtt:

Air Malta, Crossair Hauptsitz, Czech Airlines, British Airways, Deutsche Lufthansa, SAS, KLM, Austrian Airlines, LOT, Swissair, Tyrolean Airways, Air 2000, Air Europa Lineas Aereas S.A., Britainnia, Spanair, Sterling European, Iran Air, Air France, Sabena, Maleu, Onur Air.

503 Service Unavailable

Error 503 Service Unavailable

Service Unavailable

Guru Meditation:

XID: 405149091


Varnish cache server