Båt med 33 om bord i brann

Marinen har opprettet en sikkerhetssone rundt KNM Orkla.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Orkla hadde til sammen 5.500 skudd til våpnene om bord da redningsaksjonen startet tirsdag morgen.

Forsvaret etablerte tirsdag formiddag en sikkerhetssone på 1.000 meter rundt det brennende fartøyet, opplyser presseoffiser Thom Knustad ved Forsvarskommando Sør-Norge til NTB.

Ammunisjonen om bord på «Orkla» var ifølge Knustad 1.500 skudd til en 20 millimeter luftvernkanon, og 4.000 skudd til en 12,7 millimeter mitraljøse. Han opplyser at dette er ammunisjon som brenner opp, og som ikke fører til eksplosjoner.

Likevel anbefalte Forsvarets ammunisjonseksperter å opprette en sikkerhetssone etter at de siste sju medlemmene av mannskapet ble evakuert ved 10.30-tiden tirsdag formiddag.

Litt før klokken sju i dag tidlig begynte det å brenne i minesveiperen KNM Orkla som ligger utenfor Haram i Møre og Romsdal. Marinefartøyet sendte straks ut nødsignal. Bestningen på 33 slapp unna med lettere røykskader. Poltitiet betegner ulykken som svært dramatisk.

Umulig å slokke

- Båten er gitt opp, sier operasjonsleder Kåre Flatmark ved Sunnmøre politidistrikt til Dagbladet.no ved 12.15-tiden.

KNM Orkla er slept nordøstover til et sikrere områder. Den ligger fortsatt i Haram kommune.

Brannen blusset opp igjen

Klokka 08.15 ble det meldt at brannen var under kontroll, men flammene blusset opp igjen ved 10-tida.

- Omkring 10.00 meldte redningsmannskapet at dette ikke gikk lenger. Det ble for intenst. Brannen var umulig å slokke, sier Flatmark.

Dermed ble de sju av mannskapet som var igjen om bord i båten for å forsøke å slokke brannen evakuert.

- Det har tatt fyr i olje og ammunisjon om bord. Det dreier seg om lettammunisjon, derfor er det stadig eksplosjoner om bord, opplyser operasjonslederen.

- De siste ti minutter har det vært vedvarende eksplosjoner mens sort røyk velter opp fra akterenden av båten, sier øyenvitne Harald Hjelle til Dagbladet.no.

Brakt til sykehus

11 av de evakuerte ble brakt til Sentralsjukehuset i Møre og Romsdal med lettere røykskader, opplyser Hovedredningssentralen Sør-Norge.

Det var 33 mennesker om bord i båten, alle fra sjøforsvaret. Det ble straks startet evakuering av disse.

Like før klokka ni var de satt i land på Brattvåg i Haram kommune i Møre og Romsdal, melder NTB.

- Vi ser på dette som svært dramatisk, sa operasjonsleder Leif Arne Valderhaug til ved lensmannskontoret i Haram til Dagbladet.no i morgentimene.

Alt tilgjengelig redningsmannskap og fartøy ble satt inn for å slukke brannen, opplyser politiet. Et ambulansehelikopter ble sendt til åstedet.

- Mannskapet gikk først i flåter, før de ble plukket opp av «Fjørtoft» og bilferjen «Solskjel», sier Anders Bang-Andersen ved Hovedredningssentralen til NTB.

- Svært skremmende

Dagbladet.no har snakket med et øyenvitne som så dramet tidlig i dag morges fra passasjerbåten MS Fjørtoft like i nærheten. Jorunn Mjøs forteller at hun opplevde det hele som svært skremmende:

- Båten tok full fyr. Det var masse røyk her. Hele båten sto i brann, forteller øyenvitne Jorunn Mjøs.

Hun fikk en annen start på dagen enn hun hadde regnet med. Nesten straks passasjerbåten hadde gått fra land fikk passasjerene beskjed om at det hadde oppstått en nødsituasjon. Først trodde folk ombord at det dreide seg om en liten sjark eller lignende. Det ble stor oppstandelse da det ble klart at et stort marinefartøy sto i brann.

Lenge fryktet man at brannen skulle spre seg til omkringliggende båter, blant annet bilferga Smøla som lå like ved. Passasjerene på MS Fjørtoft var derfor redde.

MS Fjørtoft forandret raskt kurs for å komme marinefartøyet til unnsetning.

- Folk fra båten jeg var på hjalp dem som var i den brennende båten. Det kom også til flere andre båter til for å hjelpe, sier Mjøs.

Fra MS Fjørtoft ble det sendt ut livbåter til ulykkeskatamaranen. Flere menn fra sjøforsvaret kom over i båten Mjøs satt i.

- Jeg tror det dreide seg om folk som var reddet, sier Mjøs.

Fra MS Fjørtoft kunne passasjerene se folk i den brennende båten.

- Jeg så at flere folk ombord som prøvde å slukke brannen, sier øyenvitnet.

Orkla var på vei til Bergen da det begynte å brenne i motoren på båten. Det vil bli opprettet et mottaksapparat i Ålesund for mannskapet som var om bord i skipet, opplyser Hovedredningssentralen.

Belastet båt

Båten er bygget glassfiber og aluminium. Skroget er laget av fiberforsterket plast.

Luftputekatamaranen KNM Orkla er bygget i 1996 i Mandal av Kværner Mandal. Fartøyet har to skrog. Norge er det første land i verden som benytter luftputekatamaraner til minesveiping. Skipet veier 375 tonn fullt lastet, er 55 meter langt, har maks hastighet på over 20 knop og har vanligvis en besetning på 32 mann.

Sjøforsvaret har tidligere hatt problemer med disse luftputekatamaranene. Det første av i alt ni fartøyer skulle ha vært levert i 1992, men ble over to år forsinket fra verftet. Det oppstod tallrike feil under fabrikasjonen.

I september 1999 måtte ett av fartøyene, KNM "Karmøy", søke nødhavn i Spania fordi deler av skroget gikk i oppløsning under utførelsen av et NATO-oppdrag.

Stortinget bevilget i utgangspunktet rundt to milliarder kroner til prosjektet. Sluttregningen kom på nærmere tre milliarder.

Ukjent brannårsak

Årsaken til brannen er ukjent, og det blir neppe vanlig sjøforklaring etter havariet nord for Ålesund.

Sjøfartsinspektøren i Midt-Norge, Svein Olsen, sier til NTB at vanlig prosedyre er at Forsvaret tar hånd om tilfeller som dette selv.

- Unntakene er hvis andre fartøy er involvert, eller dersom Forsvaret selv ønsker at det skal holdes vanlig sjøforklaring, sier Olsen.

ORKLA:</B> Det ryker fortsatt kraftig av Orkla. Bildet er tatt i dag tidlig av en Dagbladet-leser som var på åstedet.
<B>33 REDDET I MORGENTIMENE:</B> Bildet viser en tilsvarende båt som KM Orkla.
SLEPT BORT:</B> I ettermiddag ble KNM Orkla slept til tryggere farvann for å brenne ut.