Båtsesong uten sikkerhetsregler

Etter ulykkesåret 1998 lanserte daværende næringsminister Lars Sponheim en handlingsplan mot båtulykker. Men ennå er ingenting forandret.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Sponheim-planen går i kategorien godt papirarbeid som har kokt bort i kålen, sier generalsekretær i Kongelig Norsk Båtforbund Jan H. Syvertsen til Tønsbergs Blad.

Syvertsen etterlyser sterkere kontroll fra politiets side på sjøen.

- I dag har politiet så få ressurser at det bare er en teoretisk mulighet for å bli tatt hvis man oppfører seg pøbelaktig på sjøen, sier han.

Syvertsen får støtte fra Norges Båtbransjeforbund.

- Noe må gjøres for å bedre kunnskapsnivået og kontrollen av alle som ferdes i fritidsbåt på sjøen. Vi har etterlyst tiltak, men får ingen som helst respons hos myndighetene, sier styreformann i Norges Båtbransjeforbund, Johan Koefoed.

Blant tiltakene som vurderes er å heve aldersgrensen for å føre hurtiggående fritidsbåt fra 16 år til 18 år og innføre forenklet forelegg for brudd på bestemmelser om sikker bruk av fritidsbåt.

(NTB)