SENDT HJEM: To indonesiere levde i et bittelite, uisolert skur på dekk da «Alexander» ble stanset i kontroll i Boknafjorden ved Haugesund i 2015. Ifølge arbeidskontraktene deres tjente de henholdsvis 300 og 550 dollar i måneden. Dette skal skipets norske agenter ha vært ukjente med. Foto: Kystvakten.
SENDT HJEM: To indonesiere levde i et bittelite, uisolert skur på dekk da «Alexander» ble stanset i kontroll i Boknafjorden ved Haugesund i 2015. Ifølge arbeidskontraktene deres tjente de henholdsvis 300 og 550 dollar i måneden. Dette skal skipets norske agenter ha vært ukjente med. Foto: Kystvakten.Vis mer

Båtsfjord-firma var skips­agent for «skandaleskip»

Norsk skipsagent for «Alexander», transportskipet som ble tatt med indonesiske sjøfolk stuet inn i et bittelite, uisolert skur på dekk, var Båtsfjord-firmaet Lanes Supply.

BÅTSFJORD/HIRTSHALS/OSLO: (Dagbladet) Eierne i Båtsfjord-firmaet har aldri sagt opp noen agentkontrakt på grunnlag av dårlige forhold for mannskapet. De mener det heller ikke er deres jobb å spørre hvordan mannskapet har det.

En skipsagent sørger blant annet for tollklareringer, meldinger om anløp og å frakte mannskaper til og fra flyplass.

«Alexander» gikk i trafikk med agn, utstyr og mannskap til den latvisk/russiske snøkrabbeflåten i Båtsfjord og Barentshavet. Fra fiskefeltene fraktet transportskipet snøkrabbe til Nederland.

Norsk hjelper til virksomheten var skipsagenten Lanes Supply. Også det norske firmaet JF Shipping var involvert, som underleverandør til Lanes Supply, da «Alexander» ble kontrollert i Haugesund i desember 2015.

Dagbladet har i en lengre artikkel omtalt «skandaleskipet», der det ved kontrollen i 2015 ble funnet to indonesiere som bodde i et lagerskur på dekk, under så elendige forhold at de umiddelbart ble hjemsendt til Indonesia.

Sjøfartsdirektoratets påfølgende kontroll endte med 27 pålegg, der sju ga grunnlag for seilingsnekt. Grunnleggende brudd på brannsikkerhetsregler og sikkerhet generelt, blant annet med en redningsbåt ute av funksjon, førte til flere ukers arrest. Året etter ble skipet stanset i en tilsvarende kontroll i Amsterdam og tatt i arrest på ny.

Også denne gang var det både brudd på grunnleggende sikkerhetsregler og dårlige forhold for mannskapet - i strid med internasjonale konvensjoner.

- I det siste har jeg tenkt mye på det dere har skrevet om i Dagbladet. Vi har opplevd mannskapene på disse båtene som blide, glade og hjelpsomme. Ingen har gitt uttrykk overfor meg om at de hadde vanskeligheter, sier Frits Jørgensen i Lanes Supply.

Fikk aldri noen rapport

Daglig leder Herdis Jørgensen bekrefter at Lanes Supply var agentselskap for Alexander da den flere ganger lå til kai i Båtsfjord.

- Vi er aldri hovedagent for noen skip, men er agent fra gang til gang. Vi har sikkert skrevet kontrakten med kapteinen, såkalt timesheet. Seinere husker jeg at vi overførte penger til det andre agentselskapet som fulgte opp skipet da det gikk sørover. Det kan ha vært JF Shipping, sier Herdis Jørgensen.

Søskenparet Herdis og Frits Jørgensen driver Lanes Shipping sammen. Ingen av dem kan huske at de har mottatt noen rapport fra sjøfartsmyndighetene om alle feilene som ble funnet om bord på «Alexander».

SKIPSAGENTER: - Det er ikke vår oppgave å spørre ut mannskapene om hvordan de har det, sier Frits Jørgensen i Båtsfjord. Sammen med søsteren Herdis Jørgensen driver han Lanes Supply, som var skipsagent for «Alexander» i Norge.Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
SKIPSAGENTER: - Det er ikke vår oppgave å spørre ut mannskapene om hvordan de har det, sier Frits Jørgensen i Båtsfjord. Sammen med søsteren Herdis Jørgensen driver han Lanes Supply, som var skipsagent for «Alexander» i Norge.Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer

- Slike rapporter går ikke til agentselskapet, men til rederiet, sier Frits Jørgensen.

Han var flere ganger om bord i denne båten, men sier at han kun gikk til brua for å snakke med kapteinen.

- Jeg hadde ingen fullmakt til å gå ned i «Alexander», men jeg husker at det var ei brakke på dekk som mannskapene brukte som varmestue. Den ble brukt av mannskapene. Jeg hørte aldri noe om at den også ble brukt til overnatting.

«Ikke vår oppgave»

- Hva ville dere ha gjort om dere ble oppmerksomme på de dårlige arbeidsforholdene om bord?

- Da ville vi ha tatt en prat med rederiet. Ingen er tjent med at arbeiderne ikke har det bra, heller ikke vi.

- Har dere i Lanes Supply noen gang sagt opp agentkontrakten på grunn av elendige lønnsforhold og dårlig sikkerhet for sjøfolkene?

- Nei, vi har ikke fått informasjon om at det har vært slik, men det er heller ikke vår oppgave å spørre ut mannskapene om hvordan de har det, forklarer Frits Jørgensen og legger til:

- I den tida snøkrabbebåtene var her i Båtsfjord hadde vi så mye å gjøre at det ikke var tid til å snakke så mye med mannskapene. Det gikk i ett nesten døgnet rundt.

«En av de mer spesielle»

Da «Alexander» ble beordret til havn i Haugesund ble Jan Fredrik Mæland i det lokale JF Shipping kontaktet av Herdis Jørgensen i Lanes Supply. Hans oppgave det neste døgnet ble som lokal sub-agent håndteringen av situasjonen for båt og mannskap.

- Av de båtene jeg har håndtert er dette en av de mer spesielle skipshåndteringene jeg kan komme på, sier Mæland i dag.

Krabbekrigen
Dagbladet har avslørt uverdige forhold om bord i de latviske krabbefiskebåtene til Baltjura-serviss og fortalte historien om sjømannen Dimitrij Kravtsjenko som ble borte på havet. Les alle sakene her

– Og etter mange år i bransjen jeg erfart at det er ingen hensikt i å prøve å finne ut hvem som er hvem rundt et skip, en må primært sikre at man får dekket sine utgifter.

I tillegg til å skaffe til veie de nødvendige papirer hjalp han også til med mannskapsbytte. Indonesierne fra «Alexander» ble satt av på flyplassen. Kontrakter så han ikke noe til, selve byttet ble bestilt fra Lanes Supply.

Ett døgn etter kontrollen overtok danske Hopinor, lokalisert nær Hirtshals, det videre agentarbeidet. Innehaver Theo Gilbert Andriarimalala i Hopinor forholdt seg ifølge eget utsagn til selskapet Portlink Services i Russland, angivelig eierselskapet til «Alexander» på dette tidspunkt. Noen annen representant for eieren av båten var aldri på banen, til tross for de alvorlige funnene ved kontrollen.

Dagens registrerte eier av «Alexander», Making Management på Seychellene, er det også umulig å oppnå kontakt med.

Arbeidet til Hopinor ble rettet mot utbedringer på båten.

- Indonesierne var med på bestilling, jeg hadde ikke noe forhold til disse. De var med som passasjerer og skulle opp som erstatningsmannskap, sier Andriarimalala.

Videre forteller Andriarimalala at fiskeutstyret som ble brukt om bord i båten, ble levert av Portlink Services Korea.