Obligatorisk småbåtregister:

Båtvrak forurenser kysten: - Utrolig trist

Det finnes 950 000 fritidsbåter i Norge - bare halvparten er registrert. Nå vil regjeringen vurdere opprettelse av obligatorisk småbåtregister.

FORSØPLER: Dykker Roger Carson inspiserer vrakrestene av en seilbåt som har brutt nesten helt sammen på bunnen ved Steilene i Oslofjorden. Toalettet har også lagt seg på siden. Foto: Fredrik Myhre/WWF Verdens naturfond
FORSØPLER: Dykker Roger Carson inspiserer vrakrestene av en seilbåt som har brutt nesten helt sammen på bunnen ved Steilene i Oslofjorden. Toalettet har også lagt seg på siden. Foto: Fredrik Myhre/WWF Verdens naturfond Vis mer
Publisert

I romjula gikk marinbiolog og leder for havteamet i WWF Verdens natur, Fredrik Myhre, ut med klar oppfordring til blant annet klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) og fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap):

«Det å få på plass en obligatorisk registrering av alle fritidsbåter i Norge, burde være en quickfix for havet i 2023!»

Myhre opplyser i innlegget at av dagens omkring 950 000 fritidsbåter i Norge, er det bare halvparten av dem som er registrert.

- Det er jo ikke sånn at man kan kjøre rundt i en bil eller på en motorsykkel uten å ha denne registrert. Det burde være et liknende lovverk for de som eier båt, sier Myhre til Dagbladet.

DUMPET: Vraket av den ombygde husbåten «Aksel Gullsjø» ligger ved Steilene i Oslofjorden. Båten hadde ingen synlige skader da den sank og det har vært mistanker om ulovlig dumping. Foto: Fredrik Myhre/WWF Verdens naturfond
DUMPET: Vraket av den ombygde husbåten «Aksel Gullsjø» ligger ved Steilene i Oslofjorden. Båten hadde ingen synlige skader da den sank og det har vært mistanker om ulovlig dumping. Foto: Fredrik Myhre/WWF Verdens naturfond Vis mer

Han etterlyser obligatorisk registrering for alle som eier fritidsbåt.

- Både avfallsbransjen, forsikringsbransjen, båtforbundene og politiet ønsker et slikt obligatorisk register. Dette burde være enkelt å få på plass i en verden som står midt i en klimakrise og en naturkrise, slår Myhre fast.

Les svaret fra regjeringen lenger ned i saken.

Levd liv

Det er anslått at det årlig dumpes omkring 5000 fritidsbåter i norske farvann. Myhre har selv kommet over en rekke båter mens han har vært på dykkerturer langs norskekysten, blant annet i Oslofjorden.

- Det er selvsagt spennende å finne båtvrak under vann. Man begynner med en gang å fundere over «hvilket liv båten har levd», hvem som har eid den og hvordan den har endt opp her på havbunnen, sier han.

FORFALLEN: Tidligere kunne man svømme inn i vraket av «Constanse» utenfor Steilene i Oslofjorden. De siste årene er vraket falt veldig sammen. Foto: Fredrik Myhre/WWF Verdens naturfond
FORFALLEN: Tidligere kunne man svømme inn i vraket av «Constanse» utenfor Steilene i Oslofjorden. De siste årene er vraket falt veldig sammen. Foto: Fredrik Myhre/WWF Verdens naturfond Vis mer

- Samtidig blir jeg utrolig trist når jeg ser at båten er laget av materialer som vil skade dyrelivet i havet og de livsviktige leveområdene som finnes her. Rett som det er, legger vi planer for hvordan vi skal få opp disse båtene slik at vi kan redusere forurensingen mest mulig.

Ender som mikroplast

Fotografier og videoklipp av de sunkne båtene, viser at de er blitt nye hjem for mange av dyrene som lever der nede. Men dersom båten er laget av en del plast eller er smurt inn med bunnstoff, så skader dette dyrene i lang tid framover lokalt.

- Mange av båtene fører til akutt lokal forurensing på grunn av lekkasjer fra diesel og olje, forklarer Myhre.

OVERGRODD: To mindre fritidsbåter ligger på havbunnen under den lille havna ved Alværn på Nesodden i Oslofjorden. Foto: Fredrik Myhre/WWF Verdens naturfond
OVERGRODD: To mindre fritidsbåter ligger på havbunnen under den lille havna ved Alværn på Nesodden i Oslofjorden. Foto: Fredrik Myhre/WWF Verdens naturfond Vis mer

Etter hvert som tida går, blir plasten brutt opp i mindre og mindre biter. Disse kan så fraktes rundt med havstrømmer som mikroplast dersom det er strøm i området der fritidsbåten ligger.

- Et krav om obligatorisk registrering av alle fritidsbåter i Norge ville høyst sannsynlig redusert antallet båter som ender sine dager som forurensningskilde på havbunnen ganske så effektivt, fastslår marinbiologen.

- Gode grunner til småbåtregister

Nærings- og fiskeridepartementet opplyser til Dagbladet at regjeringen skal igangsette et arbeid for å utrede innretning og effekter av et obligatorisk småbåtregister.

IKKE UVANLIG: Små fritidsbåter er dessverre et vanlig syn under vann mange steder i Oslofjorden. Denne har sunket ved Steilene. Foto: Fredrik Myhre/WWF Verdens naturfond
IKKE UVANLIG: Små fritidsbåter er dessverre et vanlig syn under vann mange steder i Oslofjorden. Denne har sunket ved Steilene. Foto: Fredrik Myhre/WWF Verdens naturfond Vis mer

Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) sier i en kommentar til Dagbladet at de ser at flere organisasjoner ønsker et obligatorisk småbåtregister.

- Det kan være gode grunner til å innføre det av hensyn til sjøsikkerhet og kriminalitetsbekjempelse. Forlatte fritidsbåter kan også være et miljøproblem, understreker han før han fortsetter:

- Samtidig må vi vurdere om det er hensiktsmessig å utvide den obligatoriske registreringsplikten, eller om eksisterende obligatoriske og frivillige registre er nok.

Forurenser betaler

I henhold til dagens regelverk skal båter med lengde på 15 meter eller mer registreres i Sjøfartsdirektoratets skipsregister. I tillegg har Redningsselskapet et frivillig småbåtregister.

Klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) mener det er på høy tid å ta tak i forurensningsproblemet som de gamle småbåtene utgjør.

- Et obligatorisk småbåtregister vil gjøre at båter kan spores tilbake til sine eiere, og dermed bidra til å redusere omfanget av forlatte og dumpede småbåter, poengterer Barth Eide til Dagbladet.

- Dette vil derfor være et godt tiltak for å redusere forsøpling og forurensning, og er i tråd med forurenser betaler-prinsippet, utdyper han.

FORSØPLER: For noen år siden endte et nytt vrak på havbunnen utenfor Svestad brygge i Oslofjorden. Selv om eieren delvis ryddet opp etter seg, ligger det fremdeles mye inventar og deler av båten igjen på havbunnen. Foto: Fredrik Myhre/WWF Verdens naturfond
FORSØPLER: For noen år siden endte et nytt vrak på havbunnen utenfor Svestad brygge i Oslofjorden. Selv om eieren delvis ryddet opp etter seg, ligger det fremdeles mye inventar og deler av båten igjen på havbunnen. Foto: Fredrik Myhre/WWF Verdens naturfond Vis mer

- Vi skal vurdere effektene og den eventuelle innretningen av et slikt obligatorisk register og deretter konkludere, følger regjeringskollega Skjæran opp.

Utredningen vedrørende opprettelse av obligatorisk småbåtregister, skal gjøres i samarbeid mellom Nærings- og fiskeridepartementet, Klima- og miljødepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet.

Ønsker konkrete løsninger

Etter å ha lest ministrenes uttalelser, forteller Fredrik Myhre til Dagbladet at han synes det er flott at regjeringen vil ta grep i småbåtregister-saken.

- Det er bare for fiskeri- og havminister Skjæran å lytte til sin ministerkollega Barth Eide som har helt rett når han sier at et slik register vil redusere miljøforurensning og bidra til å bekjempe kriminalitet i form av dumping av båter, kommenterer Myhre.

- I tillegg vil det ifølge politiet kunne føre til færre tyverier og gjøre jobben med å finne tilbake til rett eier dersom noe blir stjålet enklere, utdyper han.

PLASTFORURENSNING: Vraket av «Kambokraft» ligger på 27 meters dyp ved Steilene i Oslofjorden og er full av ulike plastprodukter på innsiden. Båten førte også til lokal forurensing i mange år på grunn av diesel eller oljelekkasje. Foto: Fredrik Myhre/WWF Verdens naturfond
PLASTFORURENSNING: Vraket av «Kambokraft» ligger på 27 meters dyp ved Steilene i Oslofjorden og er full av ulike plastprodukter på innsiden. Båten førte også til lokal forurensing i mange år på grunn av diesel eller oljelekkasje. Foto: Fredrik Myhre/WWF Verdens naturfond Vis mer

Marinbiologen minner om at et stort antall aktører har etterlyst obligatorisk småbåtregister i flere år allerede.

- Utredning er vel og bra. Men det bør ikke gå for lang tid før regjeringen får på plass konkrete løsninger, da i form av et obligatorisk register for alle, avslutter Myhre.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer