FIKK BEKLAGELSE: Bob Geldof har samlet inn penger til Afrika en rekke ganger. Nå har BBC trukket tilbake og beklaget påstandene om at pengene gikk til våpen. Foto: AFP
FIKK BEKLAGELSE: Bob Geldof har samlet inn penger til Afrika en rekke ganger. Nå har BBC trukket tilbake og beklaget påstandene om at pengene gikk til våpen. Foto: AFPVis mer

BBC har aldri lagt seg så paddeflate

BBC anklaget Band Aid for å finansiert våpen. Nå beklager de for første gang i alle kanaler - samtidig.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I vår anklaget BBC i programmet Assignment Band Aid og Live Aid, 80-tallets store humantiære folkeaksjon, for å ha finansiert våpen i Etiopia. Den groveste anklagen i reportasjen var at 95 prosent av pengene som skulle gå til sultkatastrofen, ble brukt på våpen.

Bob Geldof var primus motor bak den humanitære aksjonen, og samlet et stjernelag i Band Aid som spilte inn singelen Do They Know It's Christmas, før han arrangerte konserten Live Aid med blant annet en legendarisk opptreden av Freddie Mercury og Queen.

USA kastet seg også på bølgen, og sangen We Are the World sørget for over 50 millioner dollar i nødhjelp.

Men gikk pengene til «sultne barn i Afrika» eller til våpen brukt av etiopiske opprørere?

- Uforbeholden unnskyldning Det siste, ifølge BBC-dokumentaren. Kildene BBC bygget på var blant annet en rapport utarbeidet av CIA, som ble laget før Band Aid. I tillegg var flere av BBCs kilder uetteretlige, og har ved seinere undersøkelser vist seg å fare med løgn.

Dermed var det i dag duket for en av de største beklagelsene i mediehistorien, melder Independent. BBC la seg paddeflate på BBC1, BBC News 24, World Service radio, Radio 4, i tillegg til en melding på sine nettsider. Alt ble publisert samtidig. BBCs nettsider har allerede lagt ut en melding angående beklagelsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- BBC har etterforsket påstandene i dokumentaren og funnet ut at det ikke finnes bevis for dem. BBC ønsker å gjøre det helt klart at disse påstandene aldri skulle ha vært kringkastet, og ønsker å komme med en uforbeholden unnskyldning til Band Aid Trust for det urettferdige og misledende inntrykket som ble skapt, heter det i BBC-meldingen.

BBC understreker at hovedpoenget i programmet, at hjelp ment for sultkatastrofen ble brukt til våpen, er grundig kildebelagt, men at dette ikke involverer penger fra Band Aid.

- Enorm skade på nødhjelp Bob Geldof er glad for BBCs beklagelser. Han har protestert kraftig på påstandene i dokumentaren. BBC beklager også direkte til Geldof for påstanden om at han ikke lot seg intervjue med begrunnelse i at «påstandene var for sensitive». Dette skal ikke medføre riktighet.

- Vi ønsker beklagelsen velkommen og håper den offentlige rettelsen kan bidra til å reparere den enorme skaden som er gjort, sier Geldof.

Videre sier han at det var BBCs reportasjer fra Etiopia som gjorde at han startet Band Aid i utgangspunktet.

- Jeg anerkjenner den viktige rollen BBC har spilt i historien om Band Aid, både journalistisk og humanitær. Men dette var en uvanlig brist i BBCs standarder. Denne dokumentaren har gjort stor skade på folks ønske om å gi sine hardt tjente penger for å hjelpe ved humanitære kriser.