PENGEROT: BBC-sjefene Alan Yentob (t.v.) og Mark Thompson må offentliggjøre utgifter for privatfly, restaurantmiddager og drosjeregninger for millioner av kroner. Foto: REUTERS/Stephen Hird/Scanpix
PENGEROT: BBC-sjefene Alan Yentob (t.v.) og Mark Thompson må offentliggjøre utgifter for privatfly, restaurantmiddager og drosjeregninger for millioner av kroner. Foto: REUTERS/Stephen Hird/ScanpixVis mer

BBC-sjefer lurte lisensbetalerne for millionbeløp

Mediegiganten rystes av utgiftsskandale.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Kort tid etter opprullingen av den britiske politikerskandalen, hvor balløyas folkevalgte har lurt seg unna utgifter for vaskehjelp, transport, restaurantmiddager og annet - i enkelte tilfeller millionbeløp - rammes en av politikernes viktigste vaktbikkjer av en lignende skandale.

Britiske medier skriver nå at flere toppsjefer i mektige BBC har brukt 363 000 pund av firmaets midler, drøyt 3,8 millioner norske kroner, til å dekke private utgifter.

Hotell, drosje, sjampis og middager
Ifølge The Times har britiske lisensbetalere lagt ut for over 600 000 kroner i hotellregninger i Beverly Hills og Cannes. 50 000 kroner har gått til blomster og sjampanje i gaver til ikke navngitte kjendiser, 25 000 kroner til drosjeregninger.

Tidligere musikksjef Jenny Abramsky krevde tilbakebetalt 12 000 kroner hun brukte på en middag for å feire at Melodi Grand Prix-kommentator Terry Wogan ble adlet i 2005.

Disse utgiftene ville lederne ha tilbake penger for fra arbeidsgiver.

Privatfly til familien
Generaldirektør Mark Thompson benyttet et privat Cessna-fly for å reise hjem fra familieferie.

Thompson skulle delta på et møte, der temaet var nettopp at Alan Yentob, kreativ direktør i BBC, krevde penger tilbake for personlige utlegg.

Også da han måtte håndtere Russel Brand-skandalen, la BBC ut 25 000 kroner for flybilletter til Thompson - men her var det hans kone og to barn selskapet punget ut 25 000 kroner for.

Komikerne Brand og Jonathan Ross la igjen obskøne beskjeder på telefonsvareren til Andrew Sachs - «Manuel» i Hotell i særklasse.

Tjente mer enn statsministeren
Også lønnsnivået blant lederne i den britiske statskanalen trekkes fram i søkelyset, etter at BBC selv offentliggjorde tallene.

Markedsføringssjef Sharon Baylay tjente godt over tre millioner kroner, mens 47 ledere i selskapet tjente over to millioner norske kroner.

Over halvparten av BBCs lederstab tjente ifølge Daily Telegraph mer enn statsminister Gordon Brown.


Avisa, som også sto bak avsløringen av utgiftsskandalen blant britiske politikere, skriver at Richard Klein, ansvarshavende i BBC Four - som blir sett av en halv prosent av britiske TV-seere - inkasserte godt over to millioner kroner årlig.


BBC selv har etter medieoppslagene offentliggjort utgiftene i pdf-format. HER finner du 2008/09-utgiftene, mens de foregående år finnes i denne artikkelen.