USLIPPSFRI: Høyre vil fase ut fossil energi i hele transportsektoren gjennom krav og tiltak som bidrar til fask innfasing av null- og lavutslipsløsnniger i alle deler av transportsektoren, heter det i forslaget til nytt partiprogram. Kollektivtrafikken i de store byområdene skal være utslippsfrie innen 2025. Medlem i komiteen og leder av transportkomiteen, Nikolai Astrup, tror  (H) tror Oslo når målet fem år tidligere takket være innsatsen fra det borgerlige byrådet som styrte byen fram til 2015. FOTO STEIN J. BJØRGE  
USLIPPSFRI: Høyre vil fase ut fossil energi i hele transportsektoren gjennom krav og tiltak som bidrar til fask innfasing av null- og lavutslipsløsnniger i alle deler av transportsektoren, heter det i forslaget til nytt partiprogram. Kollektivtrafikken i de store byområdene skal være utslippsfrie innen 2025. Medlem i komiteen og leder av transportkomiteen, Nikolai Astrup, tror  (H) tror Oslo når målet fem år tidligere takket være innsatsen fra det borgerlige byrådet som styrte byen fram til 2015. FOTO STEIN J. BJØRGE  Vis mer

Høyres miljøprogram

- Bedre for miljøet med Frp i regjering enn Ap, SV og Sp

Høyre vil at all transport skal være fri for klimautslipp. Nikolai Astrup tror partiet vil få Frp med på sikre at Norge når sine klimamål og blir et foregangsland i bruk av fornybar energi.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I dag legger Høyre fram forslag til nytt partiprogram for neste stortingsperiode. Ifølge parlamentarisk nestleder og leder av transportkomiteen, Nikolai Astrup, er miljø- og klimaprogrammet det mest ambisiøse Høyre noen gang har lagt fram.

- Programmet inneholder tydelige og krevende mål, som absolutt er mulige å nå med god politisk vilje og positive virkemidler, sier Astrup, som lister opp:

*Kollektivtrafikken i de store byene skal være utslippsfri innen 2025.

*Alle nye kjøretøyer skal være null- og lavutslippskjøretøyer etter 2025.

* Alle ferger og skip i nærskipsfart skal bruke klimanøyetral energi eller nullutslippsteknologi innen 2030.

*Høyre vil gjøre Norge til et attraktivt marked for selvkjørende biler, busser og tungtransport.

- Lønnsomt å velge grønt

- Høyre vil bruke markedet i miljøets tjeneste. Markedet er en elendig herre, men en effektiv tjener. Elbilsuksessen i Norge er et godt eksempel på at folk velger grønt når det lønner seg. Vi kan ikke forvente at alle har like stort klimaengasjement. Men prismekanismen virker. Vi må gjøre miljøvennlige valg billigere, og valg som forurenser dyrere, sier Astrup til Dagbladet.

Høyre vil bruke både gulrot og pisk. Myndighetene skal legge til rette for miljøvennlige kjøretøy gjennom ladestasjoner og støtteordninger, men også bruke avgiftssystemet. Avgifter på fossile kjøretøyer og fossilt drivstoff skal også økes gradvis.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Frp er med

På spørsmål om Høyre kan regne med å få med seg Frp på dette, sier Astrup:

- Dette er Høyres program. Men Frp har vært med på å fremme målene for 2030, og Frp er opptatt av å gjennomføre tiltak som har god effekt og bidrar til å nå målene. De er tilhengere av at det skal lønne seg å velge klimavennlig. Vi har fått til langt bedre miljøpolitikk med Frp i regjeringen enn da Ap, SV og Sp satt i regjering, sier Astrup.

- Men mye tyder på en voksende klimaskepsis i partiet?

- Det er resultatene som teller, og de viser et historisk taktskifte i klimapolitikken. De borgerlige partiene har fått til mer enn noen annen regjering, sier Astrup.

- Verdensledende

Han sier kutt av klimagassutslipp i transportsektoren er helt avgjørende for å nå klimamålene, og mener Norge kan bli verdensledende på utvikling av ny teknologi innenfor miljøvennlig transport til sjøs og for førerløse kjøretøyer.

- Vårt program er ambisiøst, men gjennomførbart. Samtidig som vi setter oss hårete mål for klima- og miljøpolitikken, legger vi til rette for fremtidens jobber og bevarer velferden. Vi må ha med oss folk flest, næringsliv og industri på laget. Vi må jobbe med og ikke mot næringslivet og industrien. Ingen tjener på at industrien flagger ut og arbeidsplasser legges ned, heller ikke klimaet. Vi har store ambisjoner når det gjelder grønn skipsfart, og kan bli verdensledende i å utvikle en miljøvennlig maritim sektor. Vi har allerede verft som bygger de mest avanserte miljøfartøyene, sier Astrup.

- Ap snur ryggen til oljenæringen

Som ventet går programkomiteens flertall inn for konsekvensutredning av Lofoten, Vesterålen og Senja. Ap går inn for å verne noen av de sårbare havområdene.

Dette kaller Astrup en overraskende snuoperasjon.

-. Det er oppsiktsvekkende at Ap sier nei til konsekvensutredning av Nordland VII og Troms II. Disse områdene bør vurderes i sammenheng. Ap og Høyre har stått sammen i oljepolitikken i 40 år. Nå vender Ap ryggen til oljenæringen. Høyre er for kunnskap. Vi vil ha konsekvensutredning av Nordland VI og VII, og Troms II. Lofoten og Vesterålen handler om naturvern. De unike naturverdiene og fiskeressursene må ivaretas. Derfor trenger vi kunnskap om hvorvidt det er mulig å forene hensynene til natur og fiskeri med oljevirksomhet og nye jobber i petroleumsnæringen, sier Astrup.