- Bedre lærere hvis de får friår

Mange misunner lærerne ferien. Men de bør få enda mer fri med lønn, mener pedagogikk-guru Alfred Oftedal Telhaug: - Det beste man kan gjøre for å styrke kvaliteten på skolen er å gi lærerne rett til sabbatsår.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Foran årets kommunevalg har nesten samtlige partier erklært at de vil satse mer på å forbedre den norske skolen. Stadig flere lærere føler seg utbrente, og flykter fra klasserommet over i andre yrker. Samtidig viser en ny FAFO-rapport at lærerne er den yrkesgruppen med minst etterutdanning i statlig sektor.

Åndelig påfyll

Førsteamanuensis Alfred Oftedal Telhaug var en av Gudmund Hernes' utvalgte menn i arbeidet med Reform 97, og han mener at den største utfordringen nå er å rekruttere og beholde engasjerte og kvalifiserte lærere i skolen.

Veien å gå ifølge ham er å gi lærerne rett til sabbatsår - et friår med lønn hvert sjuende år - der læreren kan skaffe seg åndelig påfyll.
- Da må de rive seg løs fra vante, støvete omgivelser og dra dit det skjer noe spennende. Det viktigste er at de kommer seg bort fra sine vante omgivelser, sier Oftedal Telhaug.

Læreren er nøkkelen

Oftedal Telhaug begrunner sitt forslag om sabbatsår med pedagogisk forskning:
- Det eneste som gir gode læringsresultater, er å ha en entusiastisk lærer i klasserommet - alt avhenger av læreren. Økonomi, IT, klassestørrelse eller utdanningsforskjeller spiller ingen rolle for elevenes læringsresultater, hevder han.

Skammelige vilkår

I årets statsbudsjett er det satt av 900 kroner pr. lærer til kurs og videreutdanning. Det holder akkurat til et endagskurs.

- Det er skammelig at de som sørger for kunnskapsformidlingen i samfunnet ikke får bedre vilkår, mener Oftedal Telhaug.