Bedre tid til eksamenslesing

Gled dere, andreklassinger på allmennfag i videregående skole: Neste år slipper dere å stormlese i to dager til muntlig eksamen. Dere får kanskje vite tre uker i forveien hvilket fag dere kommer opp i.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kristin Clemet har nå bestemt at eksamen flyttes til begynnelsen av juni. Skoleåret blir da tre uker lengre.

Det skal gi russen tid til å komme seg etter uker med feiring, samtidig som skoleåret utnyttes bedre.

- Elevene skal få bedre mulighet til å vise sine kunnskaper, sier Kristin Clemet.

Den største forandringen skjer med den muntlige prøven.

Tidligere har elevene fått vite hvilket fag de skal opp i 48 timer før eksamensdagen. Dette har som regel ført til en hals-over-hode-lesing både natt og dag. Resultatet har ofte vært slitne og nervøse eksamenskandidater, som ikke har fått vist hva de kan.

Ikke flere forhør

Det bør det nå bli slutt på, mener avdelingsdirektør i Læringssenteret, Arild Thorbjørnsen:

- Det kan tenkes at vi kunngjør eksamensfagene allerede rett etter 17. mai. Da kan de to- tre neste ukene brukes til direkte forberedelser til eksamen. Det kan til og med tenkes at vi kan gi arbeidsoppgaver i denne tida som et utgangspunkt for de kommende eksamensoppgavene.

Det skal også bli slutt på forhørsformen til muntlig eksamen, forteller Arild Thorbjørnsen:

- Vi vil at eksamen skal ha en læringseffekt, ikke bare være en test av korttidsminnet som i dag. Da er det naturlig å se også på arbeider som er gjort underveis, som prosjekter o.l. Vi ønsker også en dialog mellom elev, lærer og sensor, framfor en ensidig utspørring som nå.

På høy tid

Clemets forandringer kommer ikke et øyeblikk for tidlig, mener leder Robert Moe i Elevorganisasjonen:

- Det er ingen tvil om at muntlig eksamen trenger å moderniseres. Den har aldri gitt en rettferdig vurdering. Men det er for sterkt å kalle dette en revolusjon. Da må det også skje noe radikalt med innholdet i de skriftlige eksamenene. Det er nok de som sliter mest på elevene i dag.

Lærerne er også positive:

- Den har ikke fungert godt nok. Det er bra at elevene nå skal få vist bedre hva de kan, sier nestleder Per Aahlin i Utdanningsforbundet.

De nye reglene skal nå detaljutformes av Læringssenteret, og foreligge på skolene i begynnelsen av august.