Bedre veier

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Vegdirektoratet melder at prøvene med 100 km fartsgrense på en del av veistrekningene i landet er en suksess. Det har ikke ført til nevneverdig høyere hastighet i biltrafikken på de aktuelle strekningene, men trafikken er antakelig blitt smidigere. Det har ført til at det er blitt færre ulykker. Og selv om tallene er usikre, er det i hvert fall ikke registrert økning i ulykkesfrekvens, som var det mange fryktet. Devisen om at «farten dreper» er altså bare delvis sann.

Norske veier holder nok bra standard, men det er helt åpenbart at det beste tiltaket for å redusere ulykkene i veitrafikken er å bygge ut delte veibaner. I Vestfold har dette redusert trafikkulykkene til nesten null. Det samme gjelder i Follo og på Romerike. Det er på slike veistrekninger også hastighetsgrensen er hevet. På den annen side øker også biltrafikken. Så behovet for bedre veier og sikrere veier blir selvsagt bare større og større.