Bedrøvelige resultater

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Urovekkende resultater fra tidligere PISA-

undersøkelser om norske elevers kunnskaper og ferdigheter er blitt enda verre. I undersøkelsen som er foretatt i 2006, og som ble presentert nå havner Norge langt under gjennomsnittet for OECD-

landene, på 33. plass av 57 land som har deltatt. Norske elever er dårligst i Norden både i matematikk, lesing og naturfag. Fortsatt troner Finland øverst på lista. Danmark, Sverige og Island er

nokså langt nede, men nærmere gjennomsnittet

av land med tilnærmelsesvis sammenliknbart

skolesystem. Denne uka kom også resultatene fra en undersøkelse som måler elevers leseferdigheter, den såkalt PIRLS-undersøkelsen. Der scoret norske elever dårligst av samtlige OECD-land.

Mye kan sies om verdien av slike undersøkelser. Forskere advarer mot å legge for mye vekt på dem, siden det kan føre til ensretting av undervisningen og et snevert syn på utdanning. Dessuten måles ikke alle sider ved skolens kvalitet. Mye kan også brukes som forklaring på hvorfor Finland topper statistikken og Norge ligger på tilnærmet jumboplass. Professor Svein Sjøberg sier han tror ikke norske elever tar oppgavene alvorlig nok, blant annet fordi de ikke får tilbakemelding eller karakter på dem. Kanskje er norske elever mindre lydige enn finske?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer