GIFTGASS: Det var i et helikopter av denne typen, et Sikorsky S-92, at nestenulykken inntraff. 
Foto: Kristoffer Rivedal
GIFTGASS: Det var i et helikopter av denne typen, et Sikorsky S-92, at nestenulykken inntraff. Foto: Kristoffer RivedalVis mer

Begge pilotene forgiftet i cockpit

Nordsjøhelikopter med 19 oljearbeidere om bord måtte nødlande på grunn av giftgass i kabin og cockpit.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I går skrev Dagbladet at norske forskere ved Statens arbeidsmiljøinstitutt er først i verden til å påvise giftige organofosfater i lufta som flypassasjerer og besetning puster inn.

I dag kan Dagbladet avsløre at en alvorlig giftgasshendelse inntraff i en av CHC Helikopterservice sine maskiner av typen Sikorsky S-92 som fraktet oljearbeidere ut i Nordsjøen 24. november i fjor.

Turbinoljene som brukes i flymotorer inneholder kjemiske stoffer som under høy temperatur kan utvikle seg til nervegassliknende forbindelser som har vist seg å kunne gi skader på nervesystemet og psykoser.

Giftige gasser kan finne veien til kabin og cockpit fordi passasjerfly henter oppvarmet pusteluft fra motorrommet.

Dramatisk hendelsesrapport I en hendelsesrapport, en såkalt Flight occurence report, som de to pilotene sendte til Luftfartstilsynet, går det fram at de ble nødt til å avbryte flygningen til oljeplattformen og returnere til Kristiansund på grunn av giftgassen som gjorde begge pilotene syke.

Det går fram av rapporten at pilotene merket en sterk, kjemisk lukt da de skrudde på varmesystemet i kabinen før take off. De valgte likevel å fly siden slik lukt som regel forsvinner i løpet av et par minutter.

Etter en tid begynte begge pilotene å føle seg svært syke, og de bestemte seg for å avbryte flygingen og returnere til flyplassen i Kristiansund.

Mistet kontroll Det framgår også av rapporten at også passasjerene om bord hadde merket lukta av den giftige gassen og at de heller ikke følte seg bra etter hendelsen.

Pilotene opplevde følgende symptomer som følge av den dramatiske hendelsen:

• Under flygningen: Kvalme, hodepine, irritasjon i hals og nese, svimmelhet, de ble desorienterte, de mistet situasjonsbetinget årvåkenhet og de hadde vanskeligheter med å ta beslutninger.

• Etter flygningen: Kvalme, hodepine, irritasjon i hals og nese, svimmelhet, søvnløshet og smerter i bryst.

• 24 timer etter flygningen: Smerter i bryst, såre øyne, ørhet og pustevansker.

Det er ikke dokumentert hvilke kjemiske stoffer pilotene og passasjerene i helikopteret ble eksponert for.

Norsk Flygerforbund ønsker ikke å kommentere enkelthendelser, men er opptatt av giftgassproblematikken.

- Hendelser knyttet til oljedamp og gasser i luftfartøy er alvorlig og har tidligere vist seg å føre til helseproblemer for berørte. Vi forventer og føler oss trygge på at Luftfartstilsynet nå vil gå inn i denne problematikken når det gjelder norske arbeidstakere i luftfarten, sier leder Helge O. Anonsen i Norsk Flygerforbund.

Hendelsesrapporten er nå til behandling hos Luftfartstilsynet.

- Det at operatørene rapporterer til oss gir oss både en oversikt over denne type hendelser i tillegg til at det gjør oss i stand til å følge opp enkeltsaker som i dette tilfellet. Samtidig er det slik at operatørene selv har et ansvar i å registrere, håndtere og analysere denne type hendelser, sier seniorrådgiver Marit Kvarum i Luftfartstilsynet.

Såpeblanding får skylda Helikopterselskapet tror de vet hvorfor giftgasshendelsen inntraff.

- Hendelsen ser ut til å være forårsaket av en spesiell såpeblanding vi bruker til motorvask. Vi har skjerpet rutinene overfor teknikerne som står for vaskingen og kontaktet fabrikanten Sikorsky om problematikken, sier accountable manager Øivind Solberg i CHC Helikopterservice til Dagbladet.