DYP LOMMEBOK: - Hvis hovedtanken er å tjene penger, bør man nok starte med en god slump kapital, ettersom det å kjøpe etablerte "ikoner" fort kan koste millionbeløp, sier daglig leder Pål Sagen i Galleri Bygdø allé. Foto: Iván Kverme / Finansavisen
DYP LOMMEBOK: - Hvis hovedtanken er å tjene penger, bør man nok starte med en god slump kapital, ettersom det å kjøpe etablerte "ikoner" fort kan koste millionbeløp, sier daglig leder Pål Sagen i Galleri Bygdø allé. Foto: Iván Kverme / FinansavisenVis mer

Begynn med få, men kostbare objekter

– Å konsentrere seg om færre, men mer kostbare objekter er en god strategi for de som vil starte som kunstinvestorer, mener Pål Sagen i Galleri Bygdøy allé.

(Finansavisen): – De seneste 30 årene har mange kunstnere ikke hatt noen prisutvikling i det hele tatt, mens andre – som Munch og Picasso – har steget mer enn børsene, sier daglig leder Anna Thorud Hammer i Blomqvist Kunsthandel.

– I Norge merker vi en vekst i markedet hvert år, med flere kjøpere og samlere, så en langsiktig avkastning lik eller over børsen burde være en rettesnor.

Sats på «ikoner»

– Hvor mye kapital trenger man for å begynne som kunstinvestor?

– Hvis hovedtanken er å tjene penger, bør man nok starte med en god slump kapital, ettersom det å kjøpe etablerte «ikoner» fort kan koste millionbeløp, svarer daglig leder Pål Sagen i Galleri Bygdøy allé.

– Å konsentrere seg om færre, men mer kostbare objekter er en god strategi.

Ifølge Sagen har denne typen anerkjent kunst en tendens til sakte, men sikkert å stige i verdi over tid.

Thorud Hammer mener imidlertid at også objekter for under 30.000 kroner, fra unge kunstnere, kan være gode investeringer. Begge ekspertene anbefaler uansett at samlere smører seg med tålmodighet og opererer med en tidshorisont på minst ti år.

Bli en ekspert

– Hvordan begynner man som kunstsamler?

– Bruk gjerne en rådgiver du har fått anbefalt eller stoler på til å «tenke for deg», men husk at få lykkes med kunstinvesteringer uten selv å ha mye kontroll og selvtillit til å ta egne avgjørelser, hevder Sagen, som også leder Norsk kultursenter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Gå på museum, utstillinger og kurs, og møt andre interesserte og kunstnere. Man lærer mye av å snakke med kunstnere, tilføyer Thorud Hammer.

Hun og Sagene anbefaler at kunstinvestorer bygger opp et nettverk av personer som kan tenkes å komme over den typen kunst de ønsker å satse på.

Transparent marked

– Auksjoner er en annen kilde, men alt ligger på internett nå, så ikke tro at du nødvendigvis gjør et kupp, om du finner en lite auksjonssted utenfor alfarvei, fortsetter Sagen.

– Seriøse auksjoner er et godt sted å skaffe seg kunst, men husk at auksjonene har sine omkostninger i prosenter både for selger og kjøper. Også kunsthandlere og i gallerier opererer med slike omkostninger, men her kan man kanskje utnytte et godt og opparbeidet forhold til handleren til å oppnå en «god deal».

Auksjoner og salgsutstillinger gir også viktig informasjon om verdien av kunst, påpeker Sagen.

– Spør rett ut om hva objektet ble solgt for, selv om de har fjernet prislappen etter et salg, anbefaler han.

«Irrasjonelle krefter»

Sagen viser til at man også kan benytte seg av eksterne eksperter til å takstere et objekt. Hvem som helst kan imidlertid legge frem en verdi, så det gjelder å bruke anerkjente aktører med lang erfaring.

– Vi som jobber med å vurdere kunst ser på det enkelte verket i forhold til kunstnerens øvrige verk, vi kjenner prisbildet på kunstneren i markedet, vi vet hvilke av kunstnerens bilder som er etterspurte, og vi kjenner samlerne og vet hvilke «hull» de har i sine samlinger, påpeker Thorud Hammer.

Et punkt som blir stadig viktigere, ifølge Sagen, er at kunstverket har en sterk eierhistorie som går helt tilbake til dets opprinnelse.

– Dersom objektet har tilhørt kjente personer eller gode samlere, blir prisen gjerne ekstra høy, forklarer han.

Prisene går i bølger­

– Hvilke faktorer gjør at et kunstverk stiger særlig mye i verdi?

– Hva som er mest populært blant kjøperne går i bølger, svarer Sagen.

– Tidsepoker får en renessanse med intervaller gjennom historien: Romantikken, realismen, nyromantikken, og så den moderne epoken.

Eksperten anbefaler at man satser på kunstnere som er pionerer innenfor sin stilart.

– Det er svært vanskelig å forutsi hvordan en kunstner kommer til å utvikle seg, kunstnerisk og økonomisk, legger Thorud Hammer til.

– En stor samler uttalte at han treffer på et av ti kunstkjøp – det ene verket stiger midlertid så mye at totalen av de ti kjøpene går i pluss.

Opportunistiske salg

– Hvordan bedømmer du når det er på tide å selge?

– Hvorfor ikke selge og kjøpe noe nytt, dersom du ser muligheter for en god avkastning? sier Sagen.

– Intet tre vokser uhemmet inn i himmelen.

Han mener man også burde overveie salg, dersom prisene viser seg å ligge i en lengre nedadgående trend.

– Alt dette avhenger selvfølgelig av hvorfor kunstverket i sin tid ble ervervet, tilføyer kunsthandleren.

– Kanskje har et enkelt objekt hatt en litt dårlig verdiutvikling, men det bidrar likevel til at din samling får mer helhet og en høyere samlet verdi.