KNUST: Tre personer omkom og fire ble skadd da godsvognene dundret inn ved Statoils anlegg på Sjursøya. Foto: SCANPIX
KNUST: Tre personer omkom og fire ble skadd da godsvognene dundret inn ved Statoils anlegg på Sjursøya. Foto: SCANPIXVis mer

- Begynner å få god oversikt over togkatastrofen

Men for tidlig å trekke konklusjoner, sier politiet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||(Dagbladet): Finans- og miljøkrimseksjonen ved Oslo politidistrikt, som har ansvaret for å etterforske gårsdagens togulykke, sier det er for tidlig å trekke konklusjoner eller fordele ansvar.

- Men vi har gode forhåpninger om å få besvart disse spørsmålene gjennom vår etterforskning. Vi begynner å få god oversikt over de faktiske forhold og hendelsen på Alnabru, der togvognene først kom i bevegelse, sier politiinspektør Gro Smogeli i en pressemelding.

• Les også: Her døde tre mennesker

Avhører vitnerDe fortsetter i dag arbeidet med å avhøre vitner til ulykken, som krevde tre liv da det massive vognsettet dundret inn ved Statoils anlegg på Sjursøya i 13.15-tida.

- Allerede i går startet vi med å gjennomføre flere viktige vitneavhør. Dette arbeidet fortsetter utover dagen i dag, samtidig som vi innhenter annen relevant informasjon som blant annet instrukser og regelverk. Dette mener vi kan bidra til å gi svar på hvordan togvognene kom i ukontrollert bevegelse, og hva som videre skjedde inntil vognene sporet av, sier politiinspektør Gro Smogeli ved Finans- og miljøkrimseksjonen.

LANG FERD: De løpske godsvognene raste ukontrollert over åtte kilometer fra Alnabru godsterminal til Sjursøya.
LANG FERD: De løpske godsvognene raste ukontrollert over åtte kilometer fra Alnabru godsterminal til Sjursøya. Vis mer

BremsesviktHavarikommisjonen (SHT) gransker saken parallelt med politiet. Avdelingsleder Knut A. Olsen sier de såkalte sporbremsene, som fysisk skal feste de lokomotivløse vognene til sporet, ukontrollert har løst seg ut.

Bremsesystemet ble rutinemessig tatt ut av drift på alle vogner i dag, sier Jernbaneverket til NTB.

- Det er helt utenkelig at vognene skal begynne å rulle om sporbremsene er koblet riktig på. De må ha koblet seg av. Vi jobber nå intenst med å finne ut hvorfor, sier avdelingsdirektør Kurt A. Olsen i Statens havarikommisjon for transport (SHT) til Dagbladet.

• Les også: - Hvorfor bremsene koblet seg ut er det store spørsmålet

SHT holder alle mulige årsaker åpne, noe som inkluderer teknisk og menneskelig svikt, eller en kombinasjon av de to. Hvorfor andre sikkerhetsrutiner ikke fungerte, som at det ikke lyktes å spore av toget på kontrollert vis, er for tidlig å si, opplyser Olsen.

POLITIINSPEKTØR Gro Smogeli sier de fortsetter arbeidet med å avhøre vitner til dødsulykken. Foto: SCANPIX
POLITIINSPEKTØR Gro Smogeli sier de fortsetter arbeidet med å avhøre vitner til dødsulykken. Foto: SCANPIX Vis mer

Alvorlig skaddUllevål sykehus opplyser at den alvorlig skadde kvinnen i midten av 30-åra er operert og under intensivbehandling. Tilstanden oppgis å være ustabil.

Ytterligere to menn, (43) og (65), ble i går fraktet til Ullevål med alvorlige skader etter ulykken. 65-åringen ble operert for hodeskader, og tilstanden beskrives som stabil. 43-åringen ligger inne til observasjon med brudd og skader i brystet.

De omkomne er alle menn i alderen 49, 58 og 67 år.

HER ved terminalen på Alnabru løsnet godsvognene. Foto: SCANPIX
HER ved terminalen på Alnabru løsnet godsvognene. Foto: SCANPIX Vis mer