- Begynner å høres ut som en håpløs sak

Norsk flyekspert om letingen etter flight MH370.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Den malaysiske samferdselsministeren bekreftet i dag at de utvider området for søket etter det savnede flight MH370.

- Omstendighetene har tvunget oss til å utvide søket. Dette er ingen normal etterforskning. Vi har nå utvidet søkeområdet til Indiahavet og Andamanene. I tillegg utvides også søket til Sør-Kina-havet, sier ministeren Hishammuddin Hussein.

ENORMT OMRÅDE:  Letingen etter det savnede flyet fra Malaysia AIrlines foregår nå i et så stort område at tidligere flyger, nå flyblogger, Per Gram mener håpet om å finne noe svinner. Foto:  AFP PHOTO/HOANG DINH NAM
ENORMT OMRÅDE: Letingen etter det savnede flyet fra Malaysia AIrlines foregår nå i et så stort område at tidligere flyger, nå flyblogger, Per Gram mener håpet om å finne noe svinner. Foto: AFP PHOTO/HOANG DINH NAM Vis mer

Selv om 57 skip og 48 fly fra 13 land deltar i søket, mener tidligere leder i Norsk Flyoperativt Forum Per Gram at dette er dårlige nyheter.

- Dette begynner å høres ut som en håpløs sak. Nå er søkeområdet så uendelig stort at båtene og flyene de har ikke monner. Dette er et område som er minst 50 ganger større enn Norge, påpeker Gram overfor Dagbladet.

Avviser sporing Nesten en uke etter at Malaysian Airlines flyet  ble borte har man ingen anelse om hvor det befinner seg.

Den malaysiske ministeren avviser at maskindata skal ha vist at Rolls-Royce-jetmotorene på flyet fortsatte å fly i fire timer etter at det forsvant. Også opplysningen  om at flyet med forsett må ha vært styrt mot Andamanene, ble avvist av ministeren på pressekonferansen. Det var ikke navngitte kilder som overfor Reuters hevdet at data fra militæreradarer viste dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er så mye spekulasjoner at jeg vet ikke hva jeg skal si. Man vet ufattelig lite. Man vet bare at etter i 48 minutter mistet bakkekontrollen oversikt over hvor flyet var, og det forsvant fra radaren. Det betyr én av to ting: At senderen er slått av eller at flyet har havarert. Hvis senderen er skrudd av så er det en bevisst handling, fra flyverne eller kaprere. Og herfra kan man virkelig begynne å spekulere, sier Gram.

- Følg dette sporet Av alt som nå skrives om hvor flyet kan være er følgende den mest interessante, mener Gram:

Et kinesisk universitet skal ha fanget opp svak seismisk aktivitet i havbunden mellom Vietnam og Malaysia 8. mars, noe som kan samsvare med et at fly krasjer med bakken.

Aktiviteten ble fanget opp 85 minutter etter at flyet mistet kontakt bakkemannskapene og 116 kilometer nordøst fra stedet der flyet sist ble hørt fra, ifølge universitet.

57 SKIP:  Totalt deltar 57 skip og 48 fly i søket. Foto: US Navy/ Reuters
57 SKIP: Totalt deltar 57 skip og 48 fly i søket. Foto: US Navy/ Reuters Vis mer

- Det var i en ikke seismisk sone. På bakgrunn av det og tid og sted kan det være relatert til det savnede flyet, sier universitetet i en uttalelse.  

- Det er det sporet jeg ville fulgt nå, sier Gram.

 INGEN SPOR:  Den malaysiske ministeren Hishammuddin Hussein avviste på en pressekonferanse i dag at de har maskindata det savnede flyet har sendt ut. Foto: REUTERS
INGEN SPOR: Den malaysiske ministeren Hishammuddin Hussein avviste på en pressekonferanse i dag at de har maskindata det savnede flyet har sendt ut. Foto: REUTERS Vis mer