Behov for spesialundervisning

Mellom seks og ti prosent av elevene trenger spesialundervisning, men bare null til fem prosent får det. Tallene kommer fram i en landsomfattende undersøkelse om atferdsproblemer i skolen, som ble lagt fram torsdag. - Det er oppsiktsvekkende at så mange trenger spesialundervisning. Hva slags normalskole har vi da? Jeg tror en del lærere har fått en forståelse av at slike problemer ikke skal løses i klassen, men av spesialpedagoger, sier professor Terje Ogden ved Senter for klinisk psykologi i Oslo.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Tallene kommer fram i en landsomfattende undersøkelse om atferdsproblemer i skolen, som ble lagt fram torsdag.

- Det er oppsiktsvekkende at så mange trenger spesialundervisning. Hva slags normalskole har vi da? Jeg tror en del lærere har fått en forståelse av at slike problemer ikke skal løses i klassen, men av spesialpedagoger, sier professor Terje Ogden ved Senter for klinisk psykologi i Oslo.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer