Beibi Ramone

Det er ondskapsfullt å ikle barna sine Ramones. Men veldig fristende.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fy, fy, fy. I sommer har jeg sett minst ti småunger med Ramones trykket over t-skjortebrystet. Og nyfødte i Ramones-body. Hva tenker de på, foreldrene?

For ordens skyld; jeg skjønner fristelsen. Ramones er blant klodens aller kuleste band. Råtøft navn. Legendarisk logo. Og her kommer en svært ufullstendig faktaboks: Fire mistilpassede fyrer fra Queens (Johnny, Joey, Dee Dee og Tommy), starter band på 70-tallet. Alle brukte Ramone som etternavn. Mens trenden var symfonisk syrerock med låter som skled ut til 15 minutters, dundret Ramones løs:«onetwothreefour». Beintøffe tregrepslåter var unnagjort på to minutter. Bandet så utrolig bra ut: Langt hår, smale, hullete jeans, skinnjakker og T-skjorter. Ramones (ofte kalt tegneserieband), hadde ingen stor kommersiell suksess, men enorm innflytelse. Det skal også nevnes at Johnny Ramone rappet kjæresten til vokalist Joey Ramone som svarte med låta «The KKK Took My Baby Away». Joey, Dee Dee og Johnny døde av overdose eller kreft fra 2001 til 2004.

Bandet har solgt flere T-skjorter enn plater. Gamle, døde pønkrockerne har på 2000-tallet vært trendy til tusen. På årets Øya-festivalen vil enda flere hipstere enn i fjor ha Ramones-logo. Noen har kjøpt trøya på H&M. De mer sofistikerte har gjort et vintagevarp på eBay. Image is everything. Og da er jeg tilbake ved poenget:

1) Unger på null-to-fire år skal ikke se superkule ut. Småunger skal se ut som barn. I alle fall til de er sju år.

2) Det er en smule pinlig med foreldre som har så sterkt behov for å demonstrere hvor hippe eller politisk korrekte de selv er, gjennom avkommet.

3) Og viktigst: Det er dårlig gjort mot alle som ikke selv får oppdage Ramones.

Mor trer barnet Armani. Far trår til med sine gamle helter: AC/DC, Iron Maiden, Beastie Boys eller Public Enemy. Eller utstyrer poden med «The Simpsons», «Elvis», «Betty Boop», «B-gjengen», «Pompel og Pilt» eller «LSK». Eller, for de mer politiske (eller mer ironiske): «Bitches against Bush» eller «Che». Eller «Made by a motherfucker». Dagens foreldre nøler ikke med å demonstrere egne kulturelle koder, gjennom band, fotballag, tegneseriefigurer. Barna er våre speilbilder. Generasjonen som er vokst opp med populærkultur, pøser på. Voksenikonene har for alvor nådd småungene. PS: Det finnes også Ramones barnebestikk og tallerkener.

Underskjorta fra hæren ble altså moteplagg da Marlon Brando (dåne, dåne) og James Dean tok den på. Siste trend er design-T-skjorter, selvsagt trykt i begrenset opplag. Førsteamanuensis Thor Øyvind Jensen mener folk har behov for å være/framstå som unike i en verden som føles masseprodusert og standardisert. Vi prøver hardt å være unike. Vi blir helt like.

Alle elsker T-skjorter. Favorittene samler vi på hele livet. Hvor mange har du? Kristenfolk, politiske partier, nazister og Amnesty International selger budskapet sitt på brystet. Og overalt sprader unge kvinner og husmødre på 40, rundt med «Funky babe» over puppene. Det ser omtrent like kult ut som da «alle» skaffet seg en liten, søt, helt unik tatovering.

Men please, spar treåringen for Ramones. Og Ramones for tre-åringen.