Samferdselsministeren møtte topplederne i Bane NOR, Jernbanedirektoratet og Statens jernbanetilsyn til hastemøte i Samferdselsdepartementet tirsdag, etter at Follobanen ble et førjulsmareritt.
Follobanen har kostet staten 36,8 milliarder kroner, og ble åpnet med pomp og kongelig prakt 11. desember, men stengte igjen etter åtte dager.

Frykter nye utsettelser: - Helt krise
- Vi gjør alt hva vi kan for å åpne Follobanen til 1. februar, og det er det våre tentative tidsplaner viser, sa konserndirektør i Bane NOR, Gorm Frimannslund, til Børsen rett før hastemøtet.
- Bekymrer meg
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) møtte pressen etter møtet, klokka 16.
Der beskriver han det som et godt møte med en åpen og ærlig kommunikasjon, og at de har fått svar på en rekke spørsmålene de har stilt.
- Det har kommet fram informasjon som bekymrer meg. Det har vært usikkerhet om valgt løsning når det gjelder returstrøm og jording. Jeg mener det er behov for en ekstern gjennomgang eller gransking av dette, sier Nygård.

Skylder på Erna
- Bane NOR har betrygget oss på at det ikke har utgjort noen farer for passasjerene. Det har vært sikkerhet for dem gjennom hele situasjonen. Bane NOR har gitt oss en plan for gjenåpning i løpet av januar måned.
- Jeg forventer at Bane NOR leverer på denne, sier Nygård på pressekonferansen.
Vil ha ekstern gransking
Til Børsen sier han:
- Vi har fått svar på spørsmålene vi stilte, både til årsakene til nedstengingen av banen og at den ikke fungerer, og vi har fått svar på spørsmål på hvordan man tenker å gjenåpne, sier Nygård og fortsetter:
- Jeg har fått en tilbakemelding som gjør at jeg blir noe bekymret. Og det er nemlig slik at Bane NOR redegjør for oss at det er usikkerhet knytta til valgt løsning, så har man likevel gått videre med åpning. Det er noe jeg mener bør få en gransking og en gjennomgang av eksterne kompetansemiljøer.

Alarm for Norge: - Mister grepet
Samferdselsministeren har blitt oppfordret av opposisjonen til å vurdere sin stilling. På spørsmål om han har vurdert sin egen stilling, sier Nygård:
- Jeg er mest opptatt av å få Follobanen opp og gå igjen. Jeg er opptatt av å bruke tid og krefter på å få gjenåpna. Jeg har sterke forventninger til at Bane NOR gjør den jobben.
- Mange pendlere er fortvilet over situasjonen. Har du en beskjed til dem?
- Ikke vanskelig å sette seg inn i den frustrasjonen som pendlerne opplever i hverdagen. Både at man må bruke lengre tid på reisen sin og at det har vært et dårligere tilbud. Det har vært et dårlig tilbud denne uka. Det blir et tilbud neste uke som er om lag på det nivået som før Follobanen åpna, men det er også for dårlig. Vi har investert 37 milliarder i noe som skal være mye bedre.
Ønsker gransking velkommen
Konserndirektør i Bane NOR, Gorm Frimannslund, ønsker en gransking av prosjektet velkomment.
- Jeg tror det er fornuftig, for å avdekke hva vi kan lære et så stort prosjekt - hvor siste del ikke gikk som ønsket. Vi ønsker en gransking velkommen, sier han til Børsen.

Videre erkjenner han at Bane NOR lovet et produkt som har tatt for lang tid å få på plass, og beklager overfor passasjerene.
- Vi beklager veldig at vi kom i denne situasjonen, og at det ikke ble som forventet. Men vær tålmodige, dette blir veldig bra til slutt.
Frimannslund påpeker at de ser det som overveiende sannsynlig at de klarer å løse utfordringene i løpet av januar måned.
- Men spør du meg om å garantere, så tør jeg ikke det. Men det er målet å løse utfordringene i løpet av januar.

Få siste nytt!
Last ned APPEN her!