Bekymret over sexifisert reklame

Statsråd Karita Bekkemellem Orheim er bekymret for økt markedsføring rettet mot barn, koblet opp mot moter, musikkvideoer, pornografi, erotikk og sex.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nå lover barne- og familieministeren å sette i verk tiltak som kan beskytte mindreårige, skriver Bergens Tidende.

Karita Bekkemellem Orheim har den siste tiden sendt brev til ulike kvinnegrupper etter at gruppene har uttrykt bekymring for sex- og voldsfokuserte innslag i TV-sendetiden for barn.

Vossagruppa og Hordaland krins av Norge Kvinne- og Familieforbund har pekt på TV-reklamen for musikkvideoen til Espen Lind og Sissel Kyrkjebø som voldelig og sexfiksert reklame.

I brevene til gruppene sier Karita Bekkemellem Orheim at barn har et særlig krav på vern i forhold til media, og at hun deler bekymringene som gruppene har pekt på.

Statsråden viser til at departementet gjennom utredningen «Oppvekst med prislapp» legger et godt grunnlag for utvikling av politikk og tiltak på området. De vil blant annet skjerpe kringkastingsforskriftene i forhold til sendetiden for innslag som kan være skadelige for mindreårige.

(NTB)

Bekymret:<b/> Barneminister Karita Bekkemellem Orheim er bekymret over sexifisert reklame rettet mot barn
Sexy brus: Marianne Løvvik (bildet) markedsfører Coca-Cola på Quart-festivalen. Og når hun ikke deler ut brus, spruter hun vann på intetanende forbipasserende.