SJEKK KONTOEN: Flere kunder på Vestlandet har opplevd å få beløpet trukket to ganger. Feilen ligger hos Nordea som nå jobber med å rette feilen, og betale folk tilbake penger. Foto: OLE C. H. THOMASSEN/Dagbladet
SJEKK KONTOEN: Flere kunder på Vestlandet har opplevd å få beløpet trukket to ganger. Feilen ligger hos Nordea som nå jobber med å rette feilen, og betale folk tilbake penger. Foto: OLE C. H. THOMASSEN/DagbladetVis mer

Belastet to ganger etter kortbruk

Har du trukket kortet på Vestlandet de siste par ukene bør du sjekke kontoen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||Flere bankkunder på Nordvestlandet og Vestlandet har de siste ukene opplevd å få kontoen belastet dobbelt etter kjøp med bankkort.

Dobbel drosjeregning Kontorleder Solveig Grimstad-Hansen ved Ålesund Taxi er blant dem som har fått flere henvendelser fra kunder som er belastet dobbelt.

Til Sunnmørspostens nettutgave sier Grimstad-Hansen at det er mange som har henvendt seg med spørsmål om hva som skjer.
- Folk har sjekket kontoutskriften og sett at de er trukket dobbelt, sier hun.

Drosjeselskapet er ikke alene om å ha pågang fra kunder som er trukket dobbelt.

Kommunikasjonsrådgiver Jørgen Lønnquist i Nordea bekrefter ovenfor avisen at feilen ligger hos dem og forklarer at det dreier seg om en datafil med mange transaksjoner som er kjørt to ganger.

Nordeas feil - Dette er en feil vi ikke har opplevd tidligere. Vi jobber nå med å finne ut hvordan det har skjedd og hvordan vi kan sørge for at det ikke skjer igjen, forteller han.

Feilen har rammet kortkunder over hele Vestlandet og Nordvestlandet - og det gjelder kunder fra ulike banker. Fellesnevneren er at de har brukt kortene sine hos en bedrift som er Nordea-kunde.

Feilen skjedde onsdag 7. juli i forrige uke, og transaksjonene i dagene i forvegen kan ha blitt rammet. Forklaringen er at en del selskaper samler opp transaksjoner for flere dager, som sendes samlet til banken.

Lover pengene tilbake Av forretningsmessige hensyn vil ikke Nordea gå ut med hvor mange transaksjoner det gjelder.

Alle får tilbake pengene de er trukket dobbelt, og banken har allerede startet denne prosedyren.
 - Kunder som er rammet trenger ikke å gjøre noe aktivt selv for å ordne opp i dette, sier Lønnquist til avisen.