Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Belgisk tv viste falsk nyhetssending

Sjokkerte med å erklære selvstyre for Flandern.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Belgisk fjernsyn sjokkerte i går kveld sine seere med en falsk nyhet om at Flandern hadde erklært selvstendighet.

Den statlige fjernsynskanalen RTBF avbrøt sine ordinære sendinger for å kringkaste den falske nyheten, som var et forsøk på å skape debatt foran det kommende valget.

Nettsider brøt sammen

Den fransktalende kanalen viste bilder av jublende mennesker som viftet med flamske flagg, trafikkaos langs veien til flyplassen i Brussel og ledende politikere som kommenterte «nyheten».

Innslaget vakte naturlig nok enorm interesse og RTBFs nettsider brøt helt sammen i går kveld.

- Debatten har til nå vært ført i akademiske og politiske kretser. Vi ønsker en mer offentlig debatt, fortalte kanalens nyhetssjef Yves Thiran da bløffen var avslørt.

- Latterliggjøring

Motsetningene mellom det fransktalende sør og det nederlandsktalende Flandern i nord, er store i Belgia.

Kravet om løsrivelse og uavhengighet står sterkt blant mange i Flandern og blir båret fram av det høyreekstreme nasjonalistpartiet Vlaams Blok som fikk hver fjerde stemme under valget til den flamske regionalforsamlingen i 2004.

En talsmann for partiet, som nå har endret navn til Vlaams Belang, kunne styre sin begeistring for gårsdagens fjernsynsbløff.

- De latterliggjør Flanderns selvstyre, sa talsmannen.

(NTB)

Hele Norges coronakart