- Beltevogner kan være veldig nyttige militært i Sudan

Hilde Frafjord Johnson sier det må ha vært en UD-glipp at beltevognene ble sluppet gjennom til det krigsherjede landet.

I FELT: Daværende utviklings- og menneskerettsminister Hilde Frafjord Johnson ble godt passet på da hun i 1998 besøkte de SPLA-kontrollerte områdene av Sør-Sudan (bildet). Hun ble siden en av de fremste meklerne for fred, og FNs spesialutsending til Sør-Sudan.
 Foto: Nils-Inge Kruhaug / NTB / SCANPIX
I FELT: Daværende utviklings- og menneskerettsminister Hilde Frafjord Johnson ble godt passet på da hun i 1998 besøkte de SPLA-kontrollerte områdene av Sør-Sudan (bildet). Hun ble siden en av de fremste meklerne for fred, og FNs spesialutsending til Sør-Sudan. Foto: Nils-Inge Kruhaug / NTB / SCANPIX Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Ingen nordmann har vært mer delaktig i fredsforhandlingene i Sudan og arbeidet med å stable på beina et selvstendig Sør-Sudan enn Hilde Frafjord Johnson. Men omtrent samtidig som dette arbeidet pågikk, ble 30 av Forsvarets tidligere beltevogner sendt med fly fra Norge til Khartoum i Sudan. Dermed kunne regimet til folkemordsetterlyste Omar al-Bashir få tak beltevogner de hadde jobbet lenge for å få kloa i. Det kunne Dagbladet avsløre lørdag.

- Beltevogner kan være veldig egnet som militært materiell. De klimatiske og topografiske forholdene i Sør-Sudan er slik at beltevogner er veldig nyttige - også i militære operasjoner, sier Frafjord Johnson til Dagbladet.

Hun forteller at hun selv som sjef for FNs fredsbevarende operasjon i landet sendte en forespørsel til New York for å få slike kjøretøy til FN.

- Vi trengte dem i våre operasjoner. Det er så vanskelig framkommelighet i sumpområder og i regntida. I deler av Sør-Sudan er det regntid seks-åtte måneder i året, sier hun.

Smutthull Norge ble utnyttet som et smutthull og briten Andrew Jackson måtte i fengsel for å ha omgått EUs våpenembargo. Men i Norge ble det ingen reaksjoner. Ifølge Tollvesenet hadde Utenriksdepartementet (UD) godkjent eksporten som ble organisert av oljeserviceselskapet Westerngeco.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.