I FELT: Daværende utviklings- og menneskerettsminister Hilde Frafjord Johnson ble godt passet på da hun i 1998 besøkte de SPLA-kontrollerte områdene av Sør-Sudan (bildet). Hun ble siden en av de fremste meklerne for fred, og FNs spesialutsending til Sør-Sudan.
 Foto: Nils-Inge Kruhaug / NTB / SCANPIX
I FELT: Daværende utviklings- og menneskerettsminister Hilde Frafjord Johnson ble godt passet på da hun i 1998 besøkte de SPLA-kontrollerte områdene av Sør-Sudan (bildet). Hun ble siden en av de fremste meklerne for fred, og FNs spesialutsending til Sør-Sudan. Foto: Nils-Inge Kruhaug / NTB / SCANPIXVis mer

- Beltevogner kan være veldig nyttige militært i Sudan

Hilde Frafjord Johnson sier det må ha vært en UD-glipp at beltevognene ble sluppet gjennom til det krigsherjede landet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Ingen nordmann har vært mer delaktig i fredsforhandlingene i Sudan og arbeidet med å stable på beina et selvstendig Sør-Sudan enn Hilde Frafjord Johnson. Men omtrent samtidig som dette arbeidet pågikk, ble 30 av Forsvarets tidligere beltevogner sendt med fly fra Norge til Khartoum i Sudan. Dermed kunne regimet til folkemordsetterlyste Omar al-Bashir få tak beltevogner de hadde jobbet lenge for å få kloa i. Det kunne Dagbladet avsløre lørdag.

- Beltevogner kan være veldig egnet som militært materiell. De klimatiske og topografiske forholdene i Sør-Sudan er slik at beltevogner er veldig nyttige - også i militære operasjoner, sier Frafjord Johnson til Dagbladet.

Hun forteller at hun selv som sjef for FNs fredsbevarende operasjon i landet sendte en forespørsel til New York for å få slike kjøretøy til FN.

- Vi trengte dem i våre operasjoner. Det er så vanskelig framkommelighet i sumpområder og i regntida. I deler av Sør-Sudan er det regntid seks-åtte måneder i året, sier hun.

Smutthull Norge ble utnyttet som et smutthull og briten Andrew Jackson måtte i fengsel for å ha omgått EUs våpenembargo. Men i Norge ble det ingen reaksjoner. Ifølge Tollvesenet hadde Utenriksdepartementet (UD) godkjent eksporten som ble organisert av oljeserviceselskapet Westerngeco.

Fram til 2005 satt Frafjord Johnson på toppen av UD som utviklingsminister.

- Jeg vil tro det var en glipp. Under vekslende regjeringer har det åpenbart vært tvil om hvordan beltevogner skal oppfattes som materiell, sier hun til Dagbladet.

VELDIG EGNET: Frafjord Johnson prøvde selv å få BV206 til FN-misjonen i Sør-Sudan, nettopp på grunn av kjøretøyets overlegne fremkommelighet i sumpområdene og i regntida. Foto: Forsvaret
VELDIG EGNET: Frafjord Johnson prøvde selv å få BV206 til FN-misjonen i Sør-Sudan, nettopp på grunn av kjøretøyets overlegne fremkommelighet i sumpområdene og i regntida. Foto: Forsvaret Vis mer

Hun sier denne eksporten burde vært vurdert mye nøyere og at det burde vært undersøkt bedre hva slike beltevogner kan brukes til. Selv er hun ikke i tvil om det etter å ha bodd og arbeidet i Sør-Sudan i flere år.

- Forferdelig Hun har ikke tro på at Norge bevist har valgt å legge seg på en mer liberal linje.

- Norge må jo ha en restriktiv holdning til eksport av militært materiell. Vi må i alle fall ikke være mer liberale enn EU og her virker det som om man har hått lenger enn dette. Det er uheldig, sier hun.

En annen nordmann som har vært dypt involvert i krigen og fredsarbeidet i Sudan og Sør-Sudan er Halle Jørn Hanssen, tidligere generalsekretær i Norsk Folkehjelp.

- Det er helt forferdelig å tenke på at disse vognene har gått fra Norge. Det er helt utrolig at det har skjedd, men det har det. Jeg har dessverre ingen grunn til å tvile på at dette blir brukt til militære formål, sier han.

Brutal krig Kontakten mellom våpenhandler Andrew Jackson og sudanerne startet med en henvendelse fra den sudanske hærens innkjøpsavdeling. I e-postkorrespondanse ble det diskutert kjøp av 400 beltevogner. Like etter startet dialogen med selskapet Westerngeco, som er representert både i Norge og i Sudan. Formelt var det Westerngeco som eksporterte beltevognene fra Norge. Formålet ble oppgitt å være oljeleting.

- Jeg er helt overbevist om at de er blitt brukt i kamphandlinger. Hvorfor skulle de ellers kjøpe dem, hvis de ikke skulle bruke dem i kampene i de vanskelig framkommelige områdene, sier Hanssen.

Store deler av Sudan er helt uten infrastruktur. Krigen føres ved å angripe landsbyer for å drepe eller fordrive folkegrupper som ikke støtter regjeringen.

VETERAN: Halle Jørn Hanssen har jobbet med Sudan og Sør-Sudan i Norsk Folkehjelp siden 1992.
Foto: Ørn E. Borgen
VETERAN: Halle Jørn Hanssen har jobbet med Sudan og Sør-Sudan i Norsk Folkehjelp siden 1992. Foto: Ørn E. Borgen Vis mer

- Regimet i Khartoum fører krig på en ekstremt brutal måte. Det hadde vært veldig formålstjenlig for dem å bruke slike beltevogner - både i det vanskelige terrenget i Nuba-fjellene og i sumpene Sør i Sudan. Det samme gjelder i Darfur, sier Hanssen.

Han levner regimet liten ære når han blir spurt om den oppgitte oljeletingen.

- Det er ingen grunn til å tro på noe som helst som kommer fra regimet i Khartoum. De er systematiske løgnere som aldri har snakket sant om noe som helst. De har aldri holdt en avtale. Det betyr ingen ting hva de sier.

I stedet sier han at vognene må vurderes ut fra sine kapasiteter og regimets behov.

- Det som betyr noe er hva de har behov for og hva de har interesse av å få gjort. Det er i den sammenhengen man må analysere bruken av disse vognene, sier Hanssen.

Overmalt UD vil ikke kommentere Frafjord Johnsons uttalelser direkte, men i en epost kommer departementet med følgende uttalelse:

«Etter artiklene i Dagbladet om denne saken, har Utenriksdepartementet på nytt gått gjennom den. Vi har ikke funnet noe dokumentasjon som peker i retning av at beltevognene har gått til militær bruk i Sudan.

I 2005-2006 mottok UD en henvendelse om utførsel av 15 beltevogner av type BV206 til Sudan som skulle brukes i seismikk-undersøkelser i sumpområder i sør (altså sivil bruk). Det at beltevognene lett kunne ta seg fram i dette området med personell og utstyr, var avgjørende for at de kunne brukes i dette oppdraget. Vognene var ombygd/demilitarisert og hvitmalt før utførsel, og det ble også gitt forsikringer om at vognene skulle tas ut av Sudan etter endt oppdrag. Utførselen ble i januar 2006 vurdert som ikke-lisenspliktig. Ytterligere 15 beltevogner ble utført i 2007 under samme vilkår.

Utenriksdepartement ønsker å understreke at Sudan aldri har vært åpnet for mottak av forsvarsmateriell omfattet av våre kontroll-lister, og at vi ikke er kjent med noen utførsler av beltevogner til militær bruk i Sudan.

Utenriksdepartementet vil også understreke at ved en forskriftsendring i september 2014, ble det i tillegg til lisensplikten som følger av varer som er beskrevet på Utenriksdepartementets lister, innført lisensplikt for «materiell som har vært særlig konstruert eller modifisert for militært formål, uavhengig av nåværende tilstand». Det er altså i dag lisensplikt for utførsel av slike beltevogner som er omtalt ovenfor.»

SPESSIALUTSENDING: Hilde Frafjord Johnson ble FNs spesialutsending til Sør-Sudan 2011. Her forlater hun landet i 2014. Foto: Charles Lomodong/AFP/Scanpix
SPESSIALUTSENDING: Hilde Frafjord Johnson ble FNs spesialutsending til Sør-Sudan 2011. Her forlater hun landet i 2014. Foto: Charles Lomodong/AFP/Scanpix Vis mer