MÅ PÅ SOSIALEN: Poliorammede Ben Mustapha (53) har krav på uføretrygd, men Nav betaler ikke. Foto: Henning Lillegård
MÅ PÅ SOSIALEN: Poliorammede Ben Mustapha (53) har krav på uføretrygd, men Nav betaler ikke. Foto: Henning LillegårdVis mer

Ben (53) må på sosialen fordi Nav ikke betaler trygden han har krav på

Etter fem år med surr, venter den poliorammede rullestolbrukeren fremdeles på Nav-pengene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||
(Dagbladet.no): Ben Mustapha (53) ble poliorammet som treåring, sitter i dag i rullestol med omfattende lammelser i underkroppen og må ha hjemmehjelp 18 timer i uka.

53-åringen, som er fra Tunisia, kom til Norge i 1988. I årenes løp har sykdommen stadig forverret seg, og i 2004 var han blitt så dårlig at han så seg nødt til å søke om uføretrygd.

Det ble starten på et foreløpig fem år langt mareritt for trebarnsfaren som er bosatt på Lofsrudhøgda i Oslo.

- Mistet all tillit
- Jeg går på sosialen og må søke om penger hver måned. I mine over 20 år i Norge har jeg aldri tidligere følt meg utrygg, slik som nå. Jeg har mistet all tillit til Nav. Om nettene sover jeg dårlig, og jeg er blitt deprimert, sier Ben Mustapha.

Etter feilaktige avslag på søknad om uføretrygd, skar Trygderetten gjennom 1. juni 2007 og konkluderte med at Mustapha har et rettmessig krav.

Advokat Anders H. Rosenberg i advokatfirmaet Andersen trodde det skulle markere slutten på hans bistand til Mustapha, men tok grundig feil.

- Saken hans er jo helt åpenbar. Han sitter i rullestol og blir ikke bedre, snarere verre. Alle leger som har vurdert tilstanden hans er skjønt enige om at han aldri vil kunne returnere til arbeidslivet, sier Rosenberg.

Etter trygderettskjennelsen, brukte Nav mer enn et halvt år på å komme med sitt vedtak. I januar 2008 vedtok Nav at den poliorammede mannen hadde krav på tidsbegrenset uføreytelse fra april 2004.

På sosialen
Problemet var bare at det på vedtakstidspunktet bare gjensto knappe fire måneder av maksimumstida på fire år fra søknadstidspunktet for tidsbegrenset uføreytelse.

Advokaten leverte allerede i februar 2008 ny søknad om uføretrygd for Ben Mustapha, og ba Nav om å prioritere saken hans, slik at han endelig skulle få slippe å være avhengig av sosialhjelp for å klare seg. Nav vendte det døve øret til.

Etter fire måneder på trygd, stoppet Nav-pengene igjen. Fram til desember 2008 levde Ben Mustapha på etterbetaling han hadde mottatt fra Nav - mellomlegget mellom det han hadde mottatt i sosialhjelp og det han skulle ha fått utbetalt i uføretrygd i fireårsperioden.

Deretter var 53-åringen nok en gang avhengig av sosialhjelp.

- Det er helt åpenbart at saken skulle vært løst med rask behandling av kravet han fremsatte i februar 2008 og iverksettelse av trygdeytelse fra mai 2008. Eventuelt kunne Nav umiddelbart ha gitt såkalt tidsbegrenset uførestønad i ytterligere ett år i påvente av vurderingen av om varig uførepensjon skulle tilstås. Dette burde og kunne selvfølgelig vært gjort med letthet dersom viljen var til stede hos de som har befattet seg med saken, sier Anders H. Rosenberg.

Fra våren 2008 og fram til i dag har Ben Mustapha selv, hans fastlege og hans advokat gjentatte ganger purret på Nav.

- Jeg fikk til svar at jeg måtte vente, at saken var til behandling. Jeg har aldri hatt en fast saksbehandler, men måtte hele tida forholde  meg til nye folk. Mange ganger har jeg opplevd at de sier de skal ringe meg tilbake, men det skjer ikke, sier Mustapha.

Flere ganger mottok han orienteringsbrev fra Nav om at saken ville ta ytterligere måneder å behandle.

Nevrolog refset Nav

I september 2008, som ut av det blå, bestemte Nav Søndre Nordstrand trygd, at saken skulle sendes til nok en nevrolog for vurdering. Dette til tross for at Navs egen rådgivende lege allerede hadde konkludert med at Ben Mustapha er varig ufør.

Nevrolog Stein Bror Strandquist fant grunn til å reagere på dette overfor oppdragsgiver Nav:

 «Man kan jo sette spørsmålstegn ved hvorfor da pasienten er sendt hit, til nok en nevrolog, når rådgivende overlege mener at det er uførhet», refser Strandquist.

På spørsmål om Mustaphas funksjonsevne er varig redusert levner heller ikke Strandquist fnugg av tvil:

«Det er ingen håp om bedring, snarere tvert om.»

I9. mars i år fattet Nav vedtak om at Ben Mustapha har krav på varig uførepensjon. Dette er både Mustapha og advokat Rosenberg fortalt muntlig per telefon, og saken er overført Nav pensjon for iverksettelse. Men til dags dato har ikke Mustapha sett snurten av trygden fra Nav, og vedtaket om uførepensjon er aldri sendt skriftlig.

- Systemkrise
- Det er helt hårreisende at det tok over sju måneder å konstatere at han skulle henvises unødvendig til nok en lege, i en sak som allerede var helt åpenbar. Ytterligere seks måneders saksbehandling for å fatte et vedtak i mars 2009, et vedtak han aldri er oversendt, selv måtte finne ut av eksisterte, og som fremdeles ikke er iverksatt etter at saken nå er oversendt utbetalingsenheten NAV pensjon, er helt og fullstendig uakseptabelt, sier Rosenberg.

Advokaten mener Mustaphas sak illustrerer det han mener er generelle problemer og «totalkollaps» i Nav-systemet.

- Denne saken illustrerer en kombinasjon av systemkrise med mangelfull styring på ledelsesplan i Nav og likegyldighet og arroganse på lokalt saksbehandlernivå, sier advokaten og utdyper:

- Vi registrerer at Navs ledelse ikke evner å ta tak i åpenbare urimeligheter og ukulturer som utspiller seg på lokalnivå, men baserer seg på kronisk ansvarfraskrivelse med typisk henvisning til Nav-reformens innkjøringsproblemer ved nærmest enhver anledning, sier Anders H. Rosenberg.

Vil rydde opp
Direktør for arbeid og aktivitet i Nav, Erik Oftedal, sier at de som prinsipp ikke uttaler seg om enkeltsaker.

- Men at en trygdesøker må vente så lenge på utbetaling som det kan virke som i denne saken, er ikke rett og rimelig. Slik skal vi helt åpenbart ikke ha det, sier Oftedal.

Og Ben Mustapha har kanskje grunn til å håpe nå.

- Når vi blir kjent med denne type uheldige utslag, gjør vi vårt for å rydde opp, sier Nav-direktøren.

REAGERER SKARPT: Advokat Anders H. Rosenberg mener Nav-systemet går mot totalkollaps. Foto: Henning Lillegård Vis mer