ELBIL FOR BUSS:  En vanlig morgen i kollektivfeltet på Vækerø i morgenrushet inn til Oslo: elbiler på rekke og rad i kollektivfeltet. FOTO: LARS EIVIND BONES/DAGBLADET.
ELBIL FOR BUSS: En vanlig morgen i kollektivfeltet på Vækerø i morgenrushet inn til Oslo: elbiler på rekke og rad i kollektivfeltet. FOTO: LARS EIVIND BONES/DAGBLADET.Vis mer

Benekter «snikforbud» mot elbiler i kollektivfelt

Men blir utestengt fra sentrale felt i Oslo i fem år fra 1. juni.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Fra mandag 1. juni blir elbiler stengt ute fra kollektivfeltet fra viktige strekninger i Oslo-trafikken - og må stå i kø sammen med andre biler.

Det er Vegvesenet som har innført stopp på elbilenes fortrinn i kollektivfeltene i forbindelse med tunnelarbeider som skal pågå fram til 2020.

Vegvesenet understreker at restriksjonene for elbiler er begrenset til omleggingen som er nødvendig  for å få utført utbedringen av Smestad-tunnelen.   De andre kollektivfeltene på Ring 3 blir opprettholdt med samme kjøreregler som nå. 

- Dette er ingen generell snikinnføring av av kollektivnekt for elbiler, sier prosjektleder Hilde Ulvik til Dagbladet.

På Ring 3 får ikke elbiler tilgang til kollektivfeltet i det hele tatt rundt Smestad.

På E18 blir det tidsbegrensninger: ingen elbil i kollektivfeltet i perioden klokka 06.00 - 09.00 inngående (øst)/Vækerø-Filipstad og i samme område 14.00 - 18.00 utgående (vest).

- Vurderer ny strekning
Vegvesenet foretar løpende vurderinger av tiltaket, og vil vurdere hvordan trafikksituasjonen utvikler seg. Når arbeidene med Granfosstunnelen starter høsten 2015, vil Vegvesenet vurdere begrensninger for elbiler også på strekningen Lysaker-Sandvika, opplyser Vegvesenet i en pressemelding.

Tunneloppgraderingen vil pågå fram til 2020, men belastningen for trafikantene vil bli tyngst i 2016 og 2017.

I denne perioden vil trafikkapasiteten langs Ring 3 ble mer enn halvert.

Vegvesenet skal lage et nytt kollektivfelt forbi anleggsområdet i Smestad-tunnelen, men det blir bare åpent for busser og utrykningskjøretøy.

Diskusjonen om elbilers adgang til å kjøre i kollektivfelt har blusset opp i god tid før Vegvesenet nå kommer med disse tiltakene i forbindelse med tunnelarbeider.

Redusert fart: 20 prosent
Norge har verdens høyeste andel av elbiler. For kort tid sden ble elbil nr. 50 000 på norske veier markert, og kollektivtransporten har gjort oppmerksom på at busser nå står i kø med elbiler. 

Kollektivselskapet Ruter varslet allerede i april at bussene har fått redusert farta med 20 prosent - og derav forsinkelser - på grunn av elbiler.

I Oslo-området er det ca. 45  kilometer kollektivfelt.

Kollektivfeltene forbi anleggsområdet på Smestad anlegges spesielt for tunnelprosjektet. Bare 4 kilometer blir berørt av restriksjonene fra 1. juni, men det er «propper» som vil innvirke på hele trafikkflyten i rushtiden .

 ELBIL-LAND:  Salget av elbil nummer 50 000 ble markert av Norsk elbilforening 20. april i år. Foto: Gorm Kallestad, NTB Scanpix.
ELBIL-LAND: Salget av elbil nummer 50 000 ble markert av Norsk elbilforening 20. april i år. Foto: Gorm Kallestad, NTB Scanpix. Vis mer