Bengt-Owe Gustafsson styrte «Viking Sky»: - Gjorde sitt beste

Kapteinens kone fulgte skrekknatta fra TV-skjermen hjemme i Finland. - Jeg var livredd, sier hun.

VAR KAPTEIN PÅ SKIPET: Bengt-Owe Gustafsson var kaptein på «Viking Sky» da problemene oppsto. Nå forteller kona Jenny Anne Gustafsson om skrekknatta. Foto: Privat
VAR KAPTEIN PÅ SKIPET: Bengt-Owe Gustafsson var kaptein på «Viking Sky» da problemene oppsto. Nå forteller kona Jenny Anne Gustafsson om skrekknatta. Foto: PrivatVis mer

Det var lørdag at cruiseskipet «Viking Sky» ble nødt til å sende ut et mayday-varsel som følge av motorproblemer.

I seks-åtte meter høye bølger drev det 227 meter lange skipet, med en bruttotonnasje på 47 800, ukontrollert inn mot grunna i Hustadvika, der det bare er fem meter dypt.

1373 mennesker var om bord og fikk oppleve dramatikken på nært hold. Bilder fra innsiden viser de kaotiske scenene om bord i cruiseskipet.

Vis mer

- Jeg var livredd

Bak spakene satt Bengt-Owe Gustafsson, som ifølge Yle har jobbet i Viking Cruises siden 2017. Dagbladet har de siste dagene forsøkt å komme i kontakt med ham, uten hell.

KAPTEIN: Bengt-Owe Gustafsson var kaptein på skipet. Foto: Privat
KAPTEIN: Bengt-Owe Gustafsson var kaptein på skipet. Foto: Privat Vis mer

Kona hans, Jenny Anne Gustafsson forteller Dagbladet at hun har fulgt dramaet fra hjemmet deres i Finland. De to giftet seg i 2011 og møttes da de begge jobba i Fred. Olsen Cruise Lines.

- Jeg var livredd og har vært veldig bekymra. Det var ei venninne som fortalte meg at skipet hadde problemer - og da jeg så størrelsen på bølgene forsto jeg alvoret. Jeg ble sittende oppe hele natta og håpe på det beste, sier hun.

Hun forteller at hun etter hvert fikk kontakt med ektemannen, som sa: «Ikke få panikk. Vi skal evakuere og alt er under kontroll».

- Stolt

Gustafsson sier at hun ble sittende oppe og følge med på nyhetene den natta skipet sto i Hustadvika. Det var da ektemannen tok kontakt i 04-tida og fortalte at de hadde fått tilbake deler av motorkapasiteten, at hun endelig klarte å legge seg.

Hun har selv jobbet på cruiseskip, og opplevd at nødsignalet har gått. Da var det som en del av en øvelse, men uten at det var opplyst overfor de om bord.

- Det er fort gjort å få panikk i en sånn situasjon, så jeg er imponert over hvor rolig mannskapet klarte å forholde seg.

Hun vet ikke når mannen kommer tilbake fra Norge. Han er fortsatt om bord på «Viking Sky».

- Jeg er veldig glad for at det gikk så bra som det gjorde. Jeg er veldig stolt av ham. Han gjorde det han var nødt til og han gjorde sitt beste. Han pleier å si til sønnen vår at man alltid skal gjøre sitt beste. Det viste han nå, sier hun.

Vis mer

Gjøres undersøkelser

Det har blitt rettet kritikk mot at skipet tok veien gjennom Hustadvika i uværet lørdag. Hustadvika er kjent for å være en av Norges farligste kyststrekninger. Deler av kritikken har kommet fordi kapteinen på Hurtigruta valgte å utsette den samme avgangen.

Losolderman Emil Heggelund har imidlertid påpekt at Gustafsson tok avgjørelsen i tråd med råd fra de to losene om bord, og at det ikke var noe som tilsa at cruiseskipet ikke skulle gå over Hustadvika.

- Det skal ikke være noen problemer med å gå med sånne fartøy. Det gjøres daglig. Faktum er at situasjonen oppsto, ikke på grunn av båten, men på grunn av maskineriet, sier Heggelund.

DRAMATISK: Her er pilotens egne bilder fra den dramatiske redningsaksjonen fra «Viking Sky». Video: Hovedredningssentralen Sør-Norge Vis mer

De fleste passasjerene Dagbladet har snakket med roser mannskapet om bord på «Viking Sky», og mener situasjonen ble håndtert profesjonelt og ryddig.

Også samfunnssikkerhetsminister Ingvil Smines Tybring-Gjedde hyllet mannskapet etter redningsaksjonen.

Politiet, rederiet, Sjøfartsdirektoratet og havarikommisjonen skal gjøre undersøkelser på cruiseskipet for å finne ut hva som gikk galt. En representant fra rederiet, Matt Grimes, opplyste på en pressekonferanse mandag kveld at skipet sannsynligvis vil være i Molde et par døgn til.