Bensin blir luksus

Bensinen blir dyrere. Bompengene øker. Ny avgift for å kjøre med piggdekk. Årsavgiften går opp. Egen avgift om du kjører i rushtrafikken. Konklusjon: Det blir dyrere å eie og kjøre bil.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Økningen starter i morgen. Da legger regjeringen fram forslaget til statsbudsjett for 1998. Og avgiften på bensin blir foreslått økt med 10 prosent. Det betyr ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken nye 65 øre i avgiftspåslag, slik at Norge igjen får Europas dyreste bensin. I dag er kr 6,53 avgift av hver liter bensin du kjøper. Blir regjeringens forslag til statsbudsjett vedtatt, vil du fra årsskiftet betale over sju kroner literen i avgift.

Avgiftsøkning

Men det er bare begynnelsen. Når regjeringen Bondevik kommer med sitt budsjettforslag for de neste årene, vil de at forslaget fra Grønn skattekommisjon skal bli innført. Det betyr ytterligere avgiftsøkning. I Grønn skattekommisjon blir det gitt klare føringer for at det skal bli dyrere å kjøre bil. Avgiften på diesel blir foreslått økt.

Man vil ha avgift for bruk av piggdekk. Det er særlig interesse for en veiprising der det skal koste mer å kjøre når det er stor trafikk enn når det er liten trafikk. Og man vil ha fjernet forskjellen i importavgift mellom personbiler og kombinerte biler, slik at alle kjøretøyer for persontransport får personbilavgift.

Taperne

Konsulent Randi Skuland i Opplysningsrådet for Veitrafikken er ikke i tvil om at det vil bli dyrere å eie og kjøre bil. Hun vil ikke spekulere i hvor mye bilkostnadene vil øke, men forventer en økning.

- I dag betaler hver bileier rundt kr 14000 i direkte bilavgifter i året, sier Randi Skuland. Bilavgiftene merker hver eneste bil- eier og bruker. Vi merker det når vi fyller bensin, når vi kjøper bil, når vi får varsel om årsavgift og når vi skal gjennom bommer. Den største økningen de siste åra skyldes utelukkende økte avgifter til staten.

- De store taperne er de mange som er helt avhengig av bilen. Det gjelder særlig barnefamilier i storbyer. Undersøkelser viser at det er denne gruppen som kjører mest bil og har i tillegg ofte eldre biler som bruker mye bensin, sier Skuland.

Vinnerne

Når bilavgiftene øker, er det de med firmabil eller med kjøregodtgjørelse som blir vinnerne. En annen gruppe vinnere er de som bor nær sin arbeidsplass og har gode kommunikasjoner. De som kan gå til jobb og ikke har barn som må kjøres til barnehagen, vil spare penger.