MOTTAKER: Miljøminister Erik Solheim mottokk rapporten Kimakur i dag, som er utarbeidet over to år av fem norske etater FOTO: TORBJØRN GRØNNING/DAGBLADET
MOTTAKER: Miljøminister Erik Solheim mottokk rapporten Kimakur i dag, som er utarbeidet over to år av fem norske etater FOTO: TORBJØRN GRØNNING/DAGBLADETVis mer

Bensinprisene kan bli doblet

Ny klimarapport skal gi slutt på«liksomtiltak», sier Solheim. Det kan koste jobber, tid og penger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet/NTB) Nedlegging av industri, høyere avgifter på fossilt drivstoff, utbygging av kollektivtrafikken og omfattende overgang til biodrivstoff kan bli sentrale deler av framtidas klimapolitikk. Rapporten Klimakur 2020 ble lagt fram hos Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) i morges, og overlevert miljøminister Erik Solheim (SV). Tiltakene kommer til å danne grunnlaget for regjeringens arbeid med totalplanen for nasjonale utslippskutt.

Kan gi høyere bensinpriserNorge har en ambisjon om å kutte mellom 12 og 14 millioner tonn CO2 innen 2020. Når karbonopptak i skog er inkludert, skal regjeringen nå målet i klimaforliket om å kutte 15 - 17 millioner tonn innen 2020.

Over 25 prosent av de totale utslippene Norge må gjøre nasjonalt, kan tas i transportsektoren. Men det kan koste bilister dyrt.

Transportsektoren står for en tredel av utslippene og vokser fortsatt. Vegdirektoratet har beregnet at bare jernbane og langrutebuss alene vil gi liten reduksjon. Ifølge veidirektør Terje Moe Gustavsen må det kombineres med dyrere bensin, høyere bomtakster, lavere kollektivpriser og høyere flypriser dersom man skal få til en utslippsreduksjon.

- En slik kombinasjon vil alene vil bidra med utslippsreduksjoner tilsvarende 1,2 millioner tonn CO2-ekvivalenter. Legger vi til en dobling av flyprisene er potensialet på 1,4 millioner tonn innen 2020, sa Gustavsen.

Kan gå ut over arbeidsplasser
Andre mulige tiltak som politikerne kan velge, er å gjøre store tiltak i industrien. Men dersom man belaster industrien med høyere kvotepris, vil det trolig føre til nedleggelse av seks - sju tusen arbeidsplasser, ifølge SSB-direktør Øystein Olsen.

Det skal gjøre tiltak i alle sektorer, petroleum, industri, landbruk og bygg. For samfunnet totalt kan det koste mellom fem og ti milliarder kroner. Prisen for det enkeltet tiltaket varierer sterkt, fra mindre enn null til flere tusen kroner. Tiltak for energisparing kan være svært lønnsomme, mens flere tiltak innen petroleumssektoren har en prislapp på 3000 - 4000 kroner.

- Noen tiltak er billigere enn gratis, andre ting er oppi 4000 kroner tonnet. Tre millioner tonn koster under null, sier klimadirektør Ellen Hambro.

Men kutt i Norge er dyrt i forhold til å kjøpe kvoter i andre land. Svært mange av tiltakene overstiger den forventede kvoteprisen i EU-markedet. Bare halvparten av de tonnene man ønsker å kutte er billigere eller like billige. Den andre halvparten utgjør en merkostnad.

Utsatt
Rapporten er utarbeidet av Klif, Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), Statens vegvesen, Statistisk sentralbyrå (SSB) og Oljedirektoratet.

De fem etatene har jobbet med rapporten siden 2008. Den skulle egentlig vært klar allerede i november i fjor, men fordi arbeidet har vært mer krevende enn først antatt ble fristen utsatt til februar.

- Vi kan nå klimamålene i Norge, men det krever politisk vilje, sier Erik Solheim.

Les også: - Dette blir vanskeligere enn vi hadde trodd