MÅ FLYTTE: Bente Gabrielsen Mesinele må flyttet fra drømmehuset på grunn av utvidelsen av E18 i Bærum. Mens Statens Vegvesen har kjøpt ut eieren av tomannsboligens første etasje, har de ikke penger til å innløse Mesineles bolig. Ifølge Statens Vegvesen er det 40-50 boligeiere i området som venter på å få avtale og oppgjør slik at de kan finne nye boliger. Foto: Hans Arne Vedlog  / Dagbladet
MÅ FLYTTE: Bente Gabrielsen Mesinele må flyttet fra drømmehuset på grunn av utvidelsen av E18 i Bærum. Mens Statens Vegvesen har kjøpt ut eieren av tomannsboligens første etasje, har de ikke penger til å innløse Mesineles bolig. Ifølge Statens Vegvesen er det 40-50 boligeiere i området som venter på å få avtale og oppgjør slik at de kan finne nye boliger. Foto: Hans Arne Vedlog / DagbladetVis mer

Bente deler tomannsbolig med Statens Vegvesen

For Bente Gabrielsen Mesinele er utbyggingen av E18 og Oslopakke 3 blitt rene Kafka-prosessen. Huset må rives, men Statens Vegvesen hadde bare penger til å løse ut den ene halvparten av tomannsboligen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Jeg bor i drømmehuset. Det er et hus med sjel. Å måtte forlate det er i seg selv en stor sorg. Hadde jeg fått innløsning, hadde jeg visst hvor mye jeg hadde å rutte med, og kunne eventuelt funnet et nytt hus. Men jeg kommer ingen vei. Det har blitt en Kafka-prosess. Jeg er innestengt, sier Mesinele til Dagbladet.

KAFKA-PROSESS: Utvidelsen av E18 og innløsningen av eiendommer som må fjernes har blitt den rene Kafka-prosessen for Bente Gabrielsen Mesinele. Leiligheten i første etasje er innløst av Statens Vegvesen, men nå må Vegvesenet bruke pengene på en annen strekning. Dermed deler hun hus på ubestemt tid med Statens Vegvesen og får heller ikke kjøpt noe nytt. Foto: Hans Arne Vedlog  / Dagbladet
KAFKA-PROSESS: Utvidelsen av E18 og innløsningen av eiendommer som må fjernes har blitt den rene Kafka-prosessen for Bente Gabrielsen Mesinele. Leiligheten i første etasje er innløst av Statens Vegvesen, men nå må Vegvesenet bruke pengene på en annen strekning. Dermed deler hun hus på ubestemt tid med Statens Vegvesen og får heller ikke kjøpt noe nytt. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer

Hun eier andre etasje i det særpregede huset som ble bygd i 1854 som prestebolig. Men utvidelsen av E18 gjør at dette huset og 40-50 andre hus mellom Strand og Ramstadsletta i Bærum må rives.

Statens Vegvesen startet i 2014 innløsning av eiendommer på strekningen Lysaker-Ramstadsletta. I Mesineles nabolag har noen boligeiere fått ordnet sine saker, og kan se fram til å etablere seg i nytt hjem. I 2015 ble eieren i første etasje i huset til Mesinele og Statens Vegvesen enige om en innløsningssum.

Ikke mer penger

Men så stoppet prosessen. Vedtaket om Oslopakke 3 i juni i år gjorde at Statens Vegvesen måtte konsentrere ressursene om en begrenset strekning, mellom Lysaker og Strand.

- Stemningen i nabolaget er selvsagt annerledes enn før, for noen har fått innløsing, andre ikke. Maling og annet vedlikehold blir ikke gjort fordi husene uansett skal rives. Det er mange triste skjebner. Vi mister eiendommer vi aldri får tilbake. Men vi kommer heller ikke videre, vi er havnet i et vakuum, sier Mesinele.

Hun synes det er problematisk å ha staten som nabo i første etasje.

- Hvis takrenna må renses for eksempel, må jeg forholde meg til byråkratiet i Statens Vegvesen, sier Mesinele, og viser fram permen med korrespondanse. Den gamle presteboligen skulle for lengst vært malt.

- Alle vet at de vil bli ekspropriert, og at husene skal jevnes med jorda, så ingen bruker penger på vedlikehold og oppussing, sier Mesinele.

- Prekær situasjon

- Manglende politisk styring gjør at enkeltpersoner har havnet i en prekær situasjon. Det framstår som tilfeldig hvem som er innløst, sier advokat Pål Martin Sand i Advokatfirmaet DSA. På vegne av sin klient vil han forhandle om innløsning av boligen. Men prosessen har stoppet opp.

Det bekrefter grunnerverver Trym Johannessen i Statens Vegvesen.

- Oslopakke 3 innebærer at vi skal prioritere strekningen Lysaker-Strand. Derfor må vi løse inn bolig- og næringseiendommer her først. Hvis det ikke kommer nye politiske signaler, vil det kunne ta noe tid før vi kan innløse eiendommer på Ramstadsletta, sier Johannessen.

Han sier han forstår beboernes frustrasjon.

Forstår frustrasjonen

- Det er ikke vanskelig å forstå at situasjonen er belastende. Det har vært fram og tilbake om veiplanen i dette området i 20-30 år. Vi satte i gang innløsing av eiendommer i 2014, og gjør så godt vi kan med de midlene vi har. Men jeg forstår godt at det tærer på for enkelte, sier Johannessen.

Han skjønner at Bente Mesinele ikke syns det er så greit å dele tomannsbolig med staten.

- Det er nok mer tungvint og litt mer byråkratisk, sier Johannessen.

I statsbudsjettet for 2017 er det satt av 200 millioner kroner til innløsning av eiendommer langs nye E18.

STOPPET OPP: Innløsningen av eiendommer ved Ramstadsletta der E18 skal utvides, har stoppet opp fordi Statens Vegvesen må prioritere en annen strekning. Bente Gabrielsen Mesinele eier 2.etasje i tomannsboligen bak, mens 1. etasje er innløst og eies av Statens Vegvesen. - Beboerne her har kommet i en prekør situasjon, mener Mesineles advokat Pål Martin Sand. Foto: Hans Arne Vedlog  / Dagbladet
STOPPET OPP: Innløsningen av eiendommer ved Ramstadsletta der E18 skal utvides, har stoppet opp fordi Statens Vegvesen må prioritere en annen strekning. Bente Gabrielsen Mesinele eier 2.etasje i tomannsboligen bak, mens 1. etasje er innløst og eies av Statens Vegvesen. - Beboerne her har kommet i en prekør situasjon, mener Mesineles advokat Pål Martin Sand. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer

Ifølge kommunaldirektør i Bærum kommune, Arthur Wøhni, er ikke det nok.

- Dette er for lite til å innløse alle som er berørt på hele strekningen. Det er veldig beklagelig at så mange må vente på avklaring, sier Wøhni. I realiteten er mye av 2017-pengene bundet opp i avtaler som allerede er inngått.

I rimelig tid

Leder av transportkomiteen på Stortinget, Nikolai Astrup (H), sier at det er naturlig å løse ut eiendommer på den strekningen som skal bygges først.

- Veien skal bygges ut fra øst mot vest, derfor må eiendommer løses ut i den rekkefølgen. Så vil de andre bli innløst i god tid før prosjektet påbegynnes. Vi har satt av 200 millioner kroner til innløsning langs E18 i 2017. Jeg har forståelse for at beboerne er frustrerte over å måtte vente, og det er viktig at det settes av tilstrekkelig med midler til å løse ut husene både i parsell en og parsell to innen rimelig tid slik at boligeierne har en viss forutsigbarhet, sier Astrup.

Også statssekretær i samferdselsdepartementet, Tom Cato Karlsen, sier han har forståelse for at beboerne er frustrerte over å måtte vente.

Tilstrekkelige midler

- Samtidig må eiendommene løses ut i den rekkefølgen som veien bygges ut, fra øst mot vest. I budsjettet for 2017 er det satt av 200 millioner kroner til dette formålet, og det blir viktig å følge dette opp også i fremtidige bevilgninger med tilstrekkelige midler til å løse ut boligene og gi beboerne forutsigbarhet, sier Karlsen.

FORSTÅR: Leder av Stortingets transportkomité, Nikolai Astrup (H), her over E18 på grensa mot Bærum, forstår frustrasjonen til beboerne som fortsatt må vente på innløsning av sine eiendommer. FOTO STEIN J BJØRGE  
FORSTÅR: Leder av Stortingets transportkomité, Nikolai Astrup (H), her over E18 på grensa mot Bærum, forstår frustrasjonen til beboerne som fortsatt må vente på innløsning av sine eiendommer. FOTO STEIN J BJØRGE   Vis mer