Bente deler tomannsbolig med Statens Vegvesen

For Bente Gabrielsen Mesinele er utbyggingen av E18 og Oslopakke 3 blitt rene Kafka-prosessen. Huset må rives, men Statens Vegvesen hadde bare penger til å løse ut den ene halvparten av tomannsboligen.

MÅ FLYTTE: Bente Gabrielsen Mesinele må flyttet fra drømmehuset på grunn av utvidelsen av E18 i Bærum. Mens Statens Vegvesen har kjøpt ut eieren av tomannsboligens første etasje, har de ikke penger til å innløse Mesineles bolig. Ifølge Statens Vegvesen er det 40-50 boligeiere i området som venter på å få avtale og oppgjør slik at de kan finne nye boliger. Foto: Hans Arne Vedlog  / Dagbladet
MÅ FLYTTE: Bente Gabrielsen Mesinele må flyttet fra drømmehuset på grunn av utvidelsen av E18 i Bærum. Mens Statens Vegvesen har kjøpt ut eieren av tomannsboligens første etasje, har de ikke penger til å innløse Mesineles bolig. Ifølge Statens Vegvesen er det 40-50 boligeiere i området som venter på å få avtale og oppgjør slik at de kan finne nye boliger. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

- Jeg bor i drømmehuset. Det er et hus med sjel. Å måtte forlate det er i seg selv en stor sorg. Hadde jeg fått innløsning, hadde jeg visst hvor mye jeg hadde å rutte med, og kunne eventuelt funnet et nytt hus. Men jeg kommer ingen vei. Det har blitt en Kafka-prosess. Jeg er innestengt, sier Mesinele til Dagbladet.

Hun eier andre etasje i det særpregede huset som ble bygd i 1854 som prestebolig. Men utvidelsen av E18 gjør at dette huset og 40-50 andre hus mellom Strand og Ramstadsletta i Bærum må rives.

Statens Vegvesen startet i 2014 innløsning av eiendommer på strekningen Lysaker-Ramstadsletta. I Mesineles nabolag har noen boligeiere fått ordnet sine saker, og kan se fram til å etablere seg i nytt hjem. I 2015 ble eieren i første etasje i huset til Mesinele og Statens Vegvesen enige om en innløsningssum.

Ikke mer penger

Men så stoppet prosessen. Vedtaket om Oslopakke 3 i juni i år gjorde at Statens Vegvesen måtte konsentrere ressursene om en begrenset strekning, mellom Lysaker og Strand.

- Stemningen i nabolaget er selvsagt annerledes enn før, for noen har fått innløsing, andre ikke. Maling og annet vedlikehold blir ikke gjort fordi husene uansett skal rives. Det er mange triste skjebner. Vi mister eiendommer vi aldri får tilbake. Men vi kommer heller ikke videre, vi er havnet i et vakuum, sier Mesinele.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer