Bente vant over Saga

Sommerferien til familien Haugen fra Drammen var elendig. Skylden legger de på Saga Solreiser. De er ikke de eneste feriekundene som er misfornøyde. Saga Solreiser kommer dårligst ut blant de tre store charterselskapene, ifølge reiselivsbransjens offisielle klagestatistikk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Familien Haugen opplevde to uker i Bulgaria med biller og vannlekkasje på hotellrommet, og de fikk nesten ikke brukt badestranda på grunn av sterke understrømmer.

Familien klaget - og fikk penger tilbake.

Saga verst

Dagbladet har gått gjennom samtlige klager mot Saga Solreiser, Ving og Star Tour, som ble behandlet i reklamasjonsnemnda for selskapsreiser i fjor. Star Tour har størst markedsandel og færrest klager.

Ving er nummer to, med omtrent like mange klager som Star Tour, men de har mindre markedsandel. Saga Solreiser er verstingen i målingen. Over 40 prosent av klagene til de tre selskapene gjaldt Saga. Selskapet har lavest markedsandel, og det var Saga-kundene som fikk flest gjennomslag for sine klager i nemnda.

- At vi kommer dårligst ut kan være tilfeldig, sier administrerende direktør i Saga Solreiser, Gunnar Grosvold. Det mener ikke familien Haugen, som dro på ferie til Albena i Bulgaria.

Servicen de ble møtt med fra Saga Solreiser, gjør at familien fraråder andre å bestille reiser fra selskapet.
Hver kveld ble hotellrommet til familien invadert av biller.

Frustrasjonen toppet seg da regnvann begynte å renne ned langs veggene i det knapt 15 kvadratmeter store hotellrommet. Saga-verten i Bulgaria innrømmer i en intern rapport at det er lekkasjeproblemer på hotellet, og skriver at familien ble tilbudt et annet rom.

Fikk 40 00 kroner

- Det stemmer overhodet ikke. Saga tror de kan vri seg unna ansvaret ved å påstå noe slikt i ettertid, sier Bente Haugen.

Familien er nå tilkjent 4000 kroner i kompensasjon av reiseklagenemnda. Likevel har de ikke fått noen unnskyldning fra Saga Solreiser.