VIL STANSE: Det tidligere norske krigsskipet KNM Horten ligger fremdeles til kai i den engelsk havnebyen Ramsgate. Nå håper UD at britiske myndigheter kan hindre det i å forsvinne samme vei som de andre tidligere norske krigsskipene Forsvaret har solgt. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
VIL STANSE: Det tidligere norske krigsskipet KNM Horten ligger fremdeles til kai i den engelsk havnebyen Ramsgate. Nå håper UD at britiske myndigheter kan hindre det i å forsvinne samme vei som de andre tidligere norske krigsskipene Forsvaret har solgt. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADETVis mer

Ber britene holde tilbake KNM «Horten»

Utenriksdepartementet ber om britisk hjelp etter Dagbladets krigsskip-avsløringer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Utenriksdepartementet har kontaktet myndighetene i Storbritannia etter Dagbladets avsløringer rundt salget av tidligere norske krigsskip til det britiske sikkerhetsselskapet CAS Global.

UD bekrefter overfor Dagbladet at de er i dialog med britiske myndigheter, og forsøker å hindre at også det siste krigsskipet Forsvaret har solgt, det store støttefartøyet KNM «Horten», ender som piratjeger i Afrika.

Skipet, som nå bare heter «Horten», ligger for øyeblikket i havnebyen Ramsgate øst for London i England. Der har den ligget siden den ble overlevert sine nye eiere ved Karljohansvern i slutten av februar i år.

- Når det gjelder tidligere KNM Horten, er vi informert om at fartøyet fortsatt befinner seg i Storbritannia. Det er således underlagt britisk jurisdiksjon. Vi samarbeider med britiske myndigheter for å vurdere om det foreligger et brudd på norsk eller britisk eksportkontrollregelverk, med de følger det kan ha for skipets videre virksomhet, sier pressetalsmann Eskil Grendahl Sivertsen i UD til Dagbladet.

Gjennomgår salget Dagbladet sporet opp skipet i Ramsgate for en drøy uke siden. Kilder opplyser at skipet er blitt klargjort for sikkerhetsoppdrag i Afrika, og at den har mannskap om bord. Dagbladet fikk indikasjoner på at skipet trolig ville forlate havna om kort tid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ettersom skipet er solgt og levert til det britiske sikkerhetsselskapet uten vilkår som gjør at Norge kan hindre videresalg eller brudd på sluttbrukererklæringen selskapet selv skrev under på, er norske myndigheter helt avhengig av britiske myndigheters hjelp.

- I lys av den informasjonen som nå er kommet frem, er det grunn til å få klarhet i om bruken av de sivile fartøyene er i tråd med forutsetningene for salget. Dette undersøker vi nå i samarbeid med britiske myndigheter. Vi vil også ta en grundig gjennomgang av hele salgsprosessen i samarbeid med FD og Forsvaret, opplyser UD.

De seks missiltorpedobåtene KNM «Geir», «Falk», «Tjeld», «Jo», «Terne» og «Stegg» har allerede endt opp i den privatdrevne kystvaktflåten til den tidligere opprørslederen Government «Tompolo» Ekpumupolo (44) i Nigeria. Stikk i strid med vilkårene Utenriksdepartementet la til grunn for å tillate salg.

Som kommandant i den beryktede MEND-geriljaen stod Tompolo bak omfattende og blodige angrep på olje- og offshorevirksomheten i Nigeria og brutale kapringer og kidnappinger fra vestlige platformer og skip. I 2009 fikk han amnesti av myndighetene, og en kontrakt verd over 600 millioner kroner for å drive piratjakt og skatteinnkreving med sin private kystvaktflåte.

Brutte løfter Utenriksdepartementet fastholder at de godkjente salget basert på Forsvarets opplysninger om kjøper og bruk.

PÅ JORDET: Dagbladet besøkte flere adresser i og utenfor London for å få klarhet i hvordan salget av de norske krigsskipene har skjedd. På denne campingplassen i Surrey har CAS Global kontoradresse. Men ikke kontor. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
PÅ JORDET: Dagbladet besøkte flere adresser i og utenfor London for å få klarhet i hvordan salget av de norske krigsskipene har skjedd. På denne campingplassen i Surrey har CAS Global kontoradresse. Men ikke kontor. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET Vis mer

- I følge sluttbrukererklæringen skulle fartøyene brukes til fiskerioppsyn utenfor Vest-Afrika, og seile under britisk flagg og med britisk mannskap. Det ble eksplisitt slått fast at fartøyene så ville være underlagt britisk eksportkontrollregelverk, sier Eskil Grendahl Sivertsen.

Forsvaret har på sin side forutsatt at eksportkontrollen i UD kontrollerte kjøperens bakgrunn. Det ble ikke gjort. Dagbladet sporet kjøperen til en postkasse på en campingplass i Surrey utenfor London. Selskapet har sterke bindinger til kjente leiesoldater og den brutale sikkerhetsbransjen i Afrika.

- Vi er opptatt av at salg av forsvarsmateriell skal gjennomføres på en god måte. Vi følger statens normalinstruks for avhending av materiell, og det er gjort også i denne saken fra 2012. I lys av de opplysningene som er kommet frem vil Forsvaret gå gjennom denne saken på nytt, og vi er kjent med at UD også vil ha en slik gjennomgang, sier pressevakt Marita Isaksen Wangberg i Forsvarsdepartementet til Dagbladet.

LES OGSÅ:
Norske krigsskip havnet i Nigeria
Beryktet eks-pirat bruker norske krigsskip (pluss)
Reagerer på at norske krigsskip havnet hos nigeriansk krigsherre
Smeller det igjen, er det ikke godt å si hvilken side disse båtene havner på
Støre legger ansvare på britiske myndigheter
• VIDEODOKUMENTAR: Slik havnet krigsskipene i Nigeria

• Har du tips til denne saken, send mail eller ring 24000000!