REAGERER:. Høyre-statsråd Tine Sundtof reagerer på kritikk fra SV. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet
REAGERER:. Høyre-statsråd Tine Sundtof reagerer på kritikk fra SV. Foto: Torbjørn Berg / DagbladetVis mer

Ber miljøkritiker gå og ta seg en is i varmen

Miljøministeren hardt ut mot eks-minister Heikki Holmås (SV).

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Klima- og miljøminister Tine Sundtoft (H) reagerer kraftig på uttalelsene til SV-politiker Heikki Eidsvoll Holmås, som i dagens Dagbladet krever at Sundtoft møter i Stortinget for å redegjøre for Norterminal-saken

- Det er helt utrolig at regjeringen politisk griper inn og helt uten begrunnelse dropper miljøkrav til fordel for bedrifter de har fått valgkampstøtte av, sier Holmås, som sitter i miljø- og energikomiteen for SV.

- Ikke eier som avgjør Som Dagbladet fortalte i går, omgjorde miljøminister Tine Sundtoft (H) et krystallklart vedtak fra Miljødirektoratet slik at selskapet Norterminal Floating Storage AS likevel får drive med såkalt oljeomlasting fra skip til skip i Korsfjorden i Finnmark - selv om det er is på fjorden.

Rederiet Stolt-Nielsen Ltd, som gjennom et datterselskap har gitt en halv million kroner i valgkampstøtte til Høyre, har investert 36 millioner kroner i Norterminal og er dermed tjent med Høyre-statsrådens avgjørelse.

- Høyre har vært opptatt av denne saken siden 2006, lenge før Stolt-Nielsen gikk inn på eiersida. Holmås burde være den første til å vite at vi ikke avgjør slike saker etter hvem som eier et selskap, sier klima- og miljøminister Tine Sundtoft (H) til Dagbladet.

- Burde vite bedre - Jeg forventer noe mer fra en tidligere statsråd, sier Sundtoft.

- Det går an å ta seg en is i sommervarmen og sjekke fakta før man uttaler seg. Faktum er at SV satt med ansvarlig statsråd og omgjorde anbefalinger fra Miljødirektoratet (tidligere Statens forurensnninsgtilsyn og Klima- og forurensningsdirektoratet) og ga grønt lys til oljeomlastning fire ganger. De gjorde det blant annet juni 2009. Da ga de helårlig utslippstillatelse til omlastning - også da hadde SV ansvarlig statsråd, fortsetter hun.

- Og vi har ikke snudd et nei til et ja. Vi har gjort om ett av mange vilkår i en utslippstillatelse. 

Hevder det er trygt - Men endringen som innebærer at Norterminal selv får ansvaret for å vurdere hvorvidt is i fjorden gjør det forsvarlig å gjennomføre omlastingsoperasjoner, slik selskapet ba om, den er det du som har gjort?

- Ja, men vi har fremdeles helt krystallklare krav for omlastning. Det skal skje under trygge forhold. Det skal ikke gjennomføres omlastingsoperasjoner når det er fast eller oppbrudt is, issørpe, drivende isflak eller andre former for is på sjøen innenfor en avstand på 1 km fra omlastingsstedet dersom dette kan øke faren for forurensning eller påvirke en eventuell forurensningsaksjon negativt.

Gir eier ansvar Da SV styrte departementet, ble ikke oljeomlastning tillatt i nærheten av is - uansett. Før var nemlig kravet at omlastingsoperasjoner ikke skulle skje i det hele tatt «når det er fast eller oppbrudt is, issørpe, drivende isflak eller andre former for is på sjøen innenfor en avstand på én kilometer fra omlastingsstedet».

Endringen innebærer at Norterminal får ansvaret for å vurdere hvorvidt is i fjorden gjør det forsvarlig å gjennomføre omlastingsoperasjoner, skriver Klima- og miljødepartementet på egne nettsider.

-  Jeg vil be miljøministeren tenke nøye gjennom hvilken tone hun vil svare Stortinget med. Hun kan da ikke fullstending mangle gangsyn. Hun må se at det vil bli stilt spørsnål når regjeringen fatter en avgjørelse til fordel for et selskap som regjeringspartiene har mottat pengestøtte fra  når avgjørelsen er uten en eneste begrunnelse og stikk i strid med alle fagetatenes anbefalinger, sier Holmås til Dagbladet. 

- Sør-Varanger kommune har jo ønsket dette, og Sundtoft viser til at SV i regjering også tillot helårlig oljeomlasting?

- Jeg oppfatter at vi strakk oss så langt som det er forsvarlig. Vi tillot oljeomlasting, men med helt tydelige sikkerhetsmarginer knyttet til isforhold. Siden den gang har ikke kombinasjonen olje og is blitt mer forsvarlig. Tvert imot har det kommet sterkere argumentet mot, på grunn av EUs vanndirektiv - noe som også trekkes fram av fagetatene og fylkesmannen. Det hun gjør, er å overlate all myndighet til selskapet selv, da slutter miljømyndighetene å være miljømyndigheter.

- Sundtoft sier også hun har stilt krystallklare krav for omlastning, også for isforhold?
 
- Det har hun ikke gjort. Hun har overlatt det til selskapet å avgjøre når det forsvarlig.