Ber om konkursbeskyttelse

Verdens nest største flyselskap, United Arlines, har store økonomiske problemer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Selskapet ba i dag om beskyttelse gjennom den spesielle amerikanske konkurslovgivningen. Etter livlig møtevirksomhet hele helgen, ble det søndag kveld klart at bankene ville trå til med et lån på 1,5 milliarder dollar (vel 11 milliarder kroner), og vel halvparten av dette beløpet vil være klart innen ti dager.

United Airlines er USAs og verdens nest største flyselskap med vel 80 000 ansatte og 1800 avganger daglig. De ansatte kontrollerer 55 prosent av aksjene i selskapet, som er en av pilarene i Star Alliance, der også SAS deltar.

Den amerikanske konkurslovgivningen som United nå skyter seg inn under, beskytter selskapet mot kreditorene. Men United kan ikke lenger ta viktige avgjørelser alene, men må først rådføre seg med kreditorene.

Det er General Electric og flyprodusenten Boeing Corp. som er de største kreditorene med fordringer på til sammen 3,2 milliarder dollar i United. Dette er fordringer som selskapet ikke ser seg i stand til å innfri nå.

Verdens nest største

United Airlines var verdens største flyselskap fram til i fjor da American Airlines kjøpte opp Trans World Airlines (TWA) og ble den største flygiganten.

Både United og ledelsen i Star Alliance understreker at passasjerene ikke vil merke store endringer. Flyaktiviteten vil gå som normalt, og United-ledelsen i Chicago oppfordrer selskapets trofaste kunder til ikke å svikte nå.

United har i likhet med de fleste andre flyselskaper i USA og verden før øvrig, lidt under en dramatisk nedgang i passasjertallene etter terroraksjonene 11. september i fjor. To av flyene som terroristene benyttet den dagen var United-fly.

Selskapet fraktet i 2000 over 83 millioner passasjerer og er et markert innslag på flere av de store flyplassene i USA. Selskapet er også Boeings største enkeltkunde, og har en tid ført forhandlinger om vilkårene for leie av flymaskiner.

Etter dereguleringen i 1978 da flytrafikken ble helt fri, har flere selskaper fått problemer og bedt om beskyttelse av konkurslovgivningen. United er det hittil største flyselskap som har fått problemer, men langt fra det første.

Usikker fremtid

Selskapets verdier er i dag satt til 24,2 milliarder dollar, men spekulasjonene er allerede i gang om hvordan fremtidens United vil se ut. De fleste spår et mindre, men sterkere selskap.

Det er ingen dans på roser for et selskap som ber om beskyttelse fra konkurslovgivningen. Til nå har bare to flyselskaper - Continental og America West - klart å reise seg igjen etter en konkursbegjæring og funnet løsninger på problemene.

De langt fleste har gått konkurs og enten blitt kjøpt opp av andre eller regelrett forsvunnet. Det gjelder kjente selskaper som Braniff Airways, Eastern Air Lines, Pan American World Airways og TWA.

Da US Airways skjøt seg inn under konkurslovgivningen tidligere i høst, så ledelsen optimistisk på utsiktene til å være på beina igjen ganske snart. Men de mest toneangivende fagforeningene nektet å gi viktige innrømmelser.

United skal nå i forhandling med fagforbundene om store innrømmelser. Det gjelder ikke bare penger, men også organisatoriske spørsmål, og Uniteds ledelse vil be om at pilotforeningen og mekanikerne ikke lenger skal være representert i selskapets styre.

(NTB-Ole L. Nymoen)

TUNGE TIDER: En United Airline-ansatt venter på kunder i skranken på flyplassen i San Francisco i dag.
PÅ VINGENE: United Airlines opprettholder trafikken til tross for at økonomien har styrtet.