Ber sjefen betale fagforeningsregning

Transportarbeiderne vil ha mer enn de uorganiserte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): I går kveld ble det brudd i forhandlingene mellom Norsk Transportarbeiderforbund (NTF), Yrkestrafikkforbundet (YTF) og Privatansattes Fellesorganisasjon (PRIFO) på arbeidstagersiden og Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH) på arbeidgiversiden.

Om ikke partene blir enige blir det streik, noe som vil lamme leveransen av varer til de fleste dagligvarebutikkene i Norge fra 21. april. Kjeder som Rimi, Rema, Kiwi, Spar, Joker, Meny og Ultra er i faresonen. Butikkjeden Coop er den eneste som holdes utenom fordi de ansatte der er tilknyttet en annen tariffavtale.

Alle basisvarene som selges i matbutikker, med unntak av ferskvarer som brød, melk, kjøtt og fisk vil ikke bli kjørt ut til butikkene om det blir streik.

Ulikt oppgjør

Organiserte transportarbeidere har i mange år sett seg lei på at uorganiserte får de samme rettighetene og lønnstilleggene som fagorganisasjonene forhandler seg fram. Derfor vil de i år ha et særskilt tillegg som bare går til de organiserte. Det vil bety 1,4 prosent høyere lønnstillegg, i snitt rundt 3500 kroner mer i året per medlem.

- Når skatten og fagforeningskontingenten er betalt går vi omlag i null i forhold til de uorganiserte, sier forhandlingsleder Lars M. Johnsen i Transportarbeiderforbundet til Dagbladet.no.

- Dette kjernepunktet går vi av prinsipp ikke med på. De vil rett og slett at arbeidsgiver skal betale fagforeningskontingenten. Det vil i så fall være historisk, sier Kim Norlie, forhandlingsleder for arbeidsgiverne i HSH.

Gratispassasjerer

- Stemmer det at dere vil at arbeidsgiver skal betale fagforeningsregninga til de ansatte?

_Ja, det høres nesten sånn ut, sier Johnsen.

Han ønsker at ansatte fritt skal få velge om de vil organisere seg eller ikke, uavhengig om de tjener bra eller ikke.

- I dag er det slik at mange ikke har råd til å organisere seg. Men det er også mange holdninger i samfunnet hvor folk tenker at de får det samme uansett. Dermed ser de ingen grunn til å organisere seg, sier transportlederen.

Han begynner å bli lei av å dra på en del gratispassasjerer og viser til at fagforeningen har fått innført 37,5 timers uke, fem ukers ferie osv.

- Hvis ikke fagbevegelsen hadde vært der, hadde samfunnet sett helt annerledes ut. Bare se på land som ikke har så sterk fagbevegelse som i Norge, sier Johnsen.

Gir seg ikke

Kravet om at arbeidsgiverne indirekte skal betale for driften av fagbevegelsen er blitt fremmet to ganger før av transportarbeiderne. Men begge gangene har fagbevegelsen lidd nederlag i sitt krav.

- Enkelt sagt. Vi kommer ikke til å gi oss denne gang. Nå er det arbeidsgiverne som må gi seg. Vi er villige til å stå løpet ut, sier en kamplysten fagforeningselder Lars M. Johnsen til Dagbladet.no.

- Jeg forutsetter at fagbevegelsen frafaller kravet sitt på et eller annet tidspunkt, for vi vil ikke gå med på det, sier arbeidsgivernes mann, Kim Nordlie til Dagbladet.no.

SIER NEI:</B> Forhandlingsleder for arbeidsgiverne, Kim Norlie, sier de er uaktuelt å gå med på kravet fra transportarbeiderne.