ELBIL FOR BUSS:   En vanlig morgen i kollektivfeltet på Vækerø i morgenrushet inn til Oslo: elbiler på rekke og rad i kollektivfeltet. FOTO: LARS EIVIND BONES/DAGBLADET.
ELBIL FOR BUSS: En vanlig morgen i kollektivfeltet på Vækerø i morgenrushet inn til Oslo: elbiler på rekke og rad i kollektivfeltet. FOTO: LARS EIVIND BONES/DAGBLADET.Vis mer

Ber statsråden gripe inn i elbil-nekt i kollektivfelt

Leder i Stortingets transportkomite: - Dette er ikke Vegvesenets bord.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Stortingsrepresentant Linda Hofstad Helleland (H) har allerede bedt samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp) om å gripe inn  overfor Vegvesenets beslutning i går om å stenge kollektivfelt for elbiler i forbindelse med langvarig oppussing av Smestad-tunnelen i Oslo fra mandag 5. juni.

- Dette er i strid med det politiske flertallet på Stortinget. Vegvesenet har ikke fullmakt til å komme med slike pålegg slik det ble gjort i denne saken, og jeg regner med at samferdselsministeren raskt retter opp i saksgangen, sier Hofstad Helleland til Dagbladet.

Hun er leder av transport- og kommunikasjonskomiteen i Stortinget.

Den eksplosive veksten av elbiler i Norge har skapt debatt om elbil-sjåførenes fordeler med kollektivfelt-kjøring og gratis parkering i god tid før Vegvesenets beslutning om hvordan trafikken skal håndteres under den flerårige ombyggingen av en av de store korkene i Oslo-trafikken.

Bremser bussene
Kollektivselskapet Ruter har allerede påpekt at bussene må sette ned farta med 20 prosent fordi elbilene lager kø i kollektivfeltet.

Transportkomiteens leder peker på at de fire samarbeidspartiene, som utgjør flertallet i Stortinget, nylig har kommet med forslag til hvordan elbiler og busser kan «leve sammen» i kollektivfeltene. En av ideene som har vært drøftet, er at minst to må kjøre sammen i hver elbil.

- Vi er tydelige på at det er lokale myndigheter som skal finne løsninger for kollektivfelt og parkering. Det er samferdselsbyråden og lokale myndigheter i Oslo sammen med Akershus fylkeskommune som skal bestemme trafikkavviklingen i dette tilfellet, ikke Vegvesenet, understreker Hofstad Helleland.

Hun har «inntrykk av» av at de rette beslutningstakerne ikke har hatt hånden på rattet i dette tilfellet.

I går sa Vegvesenets prosjektleder Hilde Ulvik til Dagbladet at trafikkplanen rundt Smestad-byggingen ikke er en en generell snikinnføring av elbil-forbud i kolletivfeltene.

Lederen i Stortingets transportkomite «kjøper» ikke den forsikringen med hud og hår.

- Slik jeg oppfattet debatten utover ettermiddagen, har Vegvesenet også tenkt på en generell elbil-begrensing i kollektivfeltene i Asker og Bærum, sier Linda Hofstad Hellend til Dagbladet.

- Konspirasjonsteorier
Både samferdselsbyråd Guri Melby (V) i Oslo og Elbilforeningen, som nylig markerte elbil nummer 50 000 på norske veier, har kommet med skepsis til Vegvesenets vedtak i går.

Ifølge Aftenposten tok Vegvesenet «igjen» med påstander om snikinnføring av elbil-forbud.

- Vi er ikke overrasket over Elbilforeningens konspirasjonsteorier. Fastholder at dette er nødvendig for helhetlig trafikkavvikling ifm. de krevende arbeidene på Smestadtunnelen, skrev Vegvesenet på Twitter, ifølge Aftenposten.

 FEIL BESLUTNINGSTAKER:  Linda Hofstad Helleland (H) leder transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget. Foto: Håkon Mosvold Larsen, NTB Scanpix.
FEIL BESLUTNINGSTAKER: Linda Hofstad Helleland (H) leder transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget. Foto: Håkon Mosvold Larsen, NTB Scanpix. Vis mer