NEI TIL BOM: Eirik Faret Sakariassen som er kommunalråd i Stavanger og sentralstyremedlem i SV mener partiet bør si tvert nei til alle nye bomprosjekter. Foto: Terje Pedersen / NTB Scanpix
NEI TIL BOM: Eirik Faret Sakariassen som er kommunalråd i Stavanger og sentralstyremedlem i SV mener partiet bør si tvert nei til alle nye bomprosjekter. Foto: Terje Pedersen / NTB ScanpixVis mer

Bompenger

Ber SV si nei til bompenger

Bompenger er usosialt, urettferdig og ulogisk, mener SVs Eirik Faret Sakariassen. Han ber partiet si nei til alle nye bompengeprosjekter.

- SV skal føre en politikk for de mange, ikke for de få. Bompenger for å finansiere samferdsel er mest krevende for dem som har minst, sier Sakariassen til Dagbladet.

ANTI-BOM: I Fredrikstad og flere andre steder har det vært aksjoner og demonstrasjoner mot bompenger. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
ANTI-BOM: I Fredrikstad og flere andre steder har det vært aksjoner og demonstrasjoner mot bompenger. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Vis mer

Sakariassen sitter i SVs sentralstyre og er gruppeleder og kommunalråd for partiet i Stavanger. Der har SV gått imot den bompengefinansierte byvekstavtalen som omfatter Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg.

- Den sosiale profilen ble for skjev. Det er urettferdig og usosialt at alle må betale like mye i bompenger, uavhengig av hvor mye de tjener. Et altfor dårlig kollektivtilbud gjør at mange i realiteten ikke har noe alternativ til å kjøre bil, sier Sakariassen.

- I tillegg fører bompenger til at mange veiprosjekter sniker i køen og fortrenger viktigere oppgaver som ras- og tunnelsikring, hevder han.

Arven etter Kvanmo

Sakariassen håper Rogaland SV vil si nei til alle nye bomprosjekter i fylkesprogrammet som skal vedtas på årsmøtet i februar. Dernest er målet å få med seg hele partiet.

At SV går Frp i næringen dersom partiet sier nei til bompenger, mener Sakariassen man skal ta med «lave skuldre».

- Det bør være et helt naturlig standpunkt for SV å si nei til bompenger. Vi er et parti som skal bry oss om de som har lite, sier han.

Sakariassen viser til at SV- dronningen Hanna Kvanmo i sin tid var sterkt kritisk til bruken av bompenger. I november 1984 siterte for eksempel Aftenposten henne på at grensen for bruk av bompenger på Vestlandet «nå må være nådd».

- I tillegg til å være urettferdig og usosialt, er bompenger også ulogisk. For å skaffe penger til satsing på kollektivtransport og slik hindre trafikkvekst, er man avhengig av at folk kjører mer, sier han.

Flere stemmer

Sakariassen er ikke den eneste i SV til å kritisere bruken av bompenger.

- Venstresiden bør omfavne bompengeopprøret, skrev tidligere SU-leder Andreas Halse slo i en kronikk i Aftenposten nylig.

- Bompengeopprøret handler ikke først og fremst om vond vilje eller romantisering av privatbilismen. Det handler om at samfunnet nok en gang vil presse mer ut av dem som har minst, fastslår han.

Flere steder i landet er det etablert aksjonsgrupper mot bompenger. Ifølge Klassekampen finnes det flere enn 100 slike kampanjer, først og fremst i og rundt de store byene.

Åpner for SV-debatt

Bompengedebatten har i mange år rast internt i Frp, som prinsippielt er imot, men som i fem år har bestyrt Samferdselsdepartementet og sett at innkrevingen har nådd nye rekorder.

Spørsmålet har bokstavelig talt satt fyr på den lange valgkampen i mange kommuner. Søndag ble tre av de nye bomstasjonene i Stavanger utsatt for hærverk, bare timer før de skulle settes i drift ved midnatt.

I alle tre tilfellene er det blitt brutt opp et inspeksjonspanel på siden av de nye bomportalene og satt fyr på ledningsnettet innvendig.

DEBATT: SV-leder Audun Lysbakken mener det er riktig å ta debatten om bompenger i partiet. Her sammen med Eirik Faret Sakariassen under et landsstyremøte nylig. Foto: Terje Pedersen /NTB Scanpix.
DEBATT: SV-leder Audun Lysbakken mener det er riktig å ta debatten om bompenger i partiet. Her sammen med Eirik Faret Sakariassen under et landsstyremøte nylig. Foto: Terje Pedersen /NTB Scanpix. Vis mer

At diskusjonen også blusser opp i SV, synes partileder Audun Lysbakken er helt greit.

- Det er en debatt som det er helt naturlig å ta i SV. Jeg har aldri elsket bompenger, fordi man betaler det samme, uavhengig av inntekt. Samtidig er det god klima- og fordelingspolitikk å investere i kollektivtrafikk, sier Lysbakken.

Han mener spørsmålet om bompenger bør avgjøres lokalt og har følgende å si til dem som aksjonerer mot bompenger:

- Vi skal møte dem med respekt og ærlighet: Enkelte steder har SV gått inn for bompenger, andre steder har vi gått imot.