Beredskapsplan avgjøres i morgen

Samferdselsdepartementet avgjør i morgen om beredskapsplanen for tilbringertjenesten til den nye hovedflyplassen skal settes i verk fra 1. mai. Direktør for Gardermoprosjektet, Steinar Killi, sier at det bare er tale om de kritiske deler av planen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- De tiltak som på grunn av tidsnød ikke kan vente lenger, vil imidlertid være nyttige uansett når Romeriksporten blir åpnet, sier Killi.

Det dreier seg om lystavler som vil fortelle bilistene om kødannelser og alternative omkjøringsruter. Selv med flytoget på skinnene i rett tid, kan det nok bli behov for den slags informasjon, sier prosjektdirektøren.

Arbeider på spreng

Hele helgen ble det arbeidet på spreng med å tette de områdene av tunnelen der det fortsatt er for store innlekkasjer. Arbeidet skal stanses på tirsdag. Deretter skal det være stille i tunnelen i to døgn før de avgjørende målinger foretas på torsdag og trolig også på lørdag.

- Resultatet av målingene i tunnelen vil sammen med målingene av utlekkasjene fra Lutvann, være viktige for Samferdselsdepartement ets beslutning om den videre fremdrift i Romeriksporten, sier Killi.

Han understreker at det avgjørende for beslutningen mer er utlekkasjene fra Lutvann enn innlekkasjene i tunnelen.

- Grunnvannstanden i Østmarka er det vesentlige. Målingene av innlekkasjene i tunnelen kan sammenliknes med febermålinger som forteller noe om «sykdommen», nemlig grunnvannstanden, sier Killi.

Tetting prioritert

Killingland understreker at det ikke bare er resultatet av de forskjellige målinger som vil påvirke departementets beslutning om hvordan den videre fremdrift i tunnelen skal foregå.

- Vi har fått et betydelig materiale fra NSB Gardermobanen som nå blir gjennomgått av uavhengige eksperter.

- Hva vi etter en samlet vurdering lander på denne uken, kan jeg selvsagt ikke si noe om nå, men prinsippet vil være at skinnelegging ikke må komme i veien for nødvendig injisering, sier Killingland.

Han viser til at det er mange praktiske muligheter for en parallell fremdrift av både injisering og skinnelegging, men at arbeidet med å tette alltid skal ha prioritet.

- Gruvannstanden er viktigere enn tidsplanen for hovedflyplassen. Derfor må vi fortsette å injisere inntil tunnelen er så tett at vi med sikkerhet kan si at grunnvannstanden vil bygge seg opp igjen til det normale, sier Killingland.