FRIENDS IN HIGH PLACES: Teodoro Obiang og kona på besøk hos Obamaene på museum i New York. Foto: Det Hvite Hus' Flickr-side
FRIENDS IN HIGH PLACES: Teodoro Obiang og kona på besøk hos Obamaene på museum i New York. Foto: Det Hvite Hus' Flickr-sideVis mer

Bergens-firma fikk gigantkontrakt med en av Afrikas verste diktatorer

Despoten Teodoro Obiang kan «drepe uten å bli stilt til ansvar».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Teodoro Obiang er president i Ekvatorial-Guinea. Han er omtalt som en av Afrikas grusomste diktatorer, og viden kjent for tortur, fengsling uten lov og dom, grotesk korrupsjon og uhemmet pleie av sin innerste sirkel - og få andre.

Obiangs regime har nå sikret seg tjenestene til et norsk telekomselskap.

Despoten er snart ferdig med å modernisere sin sterkt sensurerte statskanal. Og de som fikk gigantoppdraget var selskapet Nera Networks fra Bergen.

Det avslører Norwatch, nyhetstjenesten til Framtiden i våre hender.
Milliontap Avtalen er verdt 18 millioner euro - omkring 143 millioner kroner.

Det er penger som utfra regnskapet til Nera kan trenges sårt; selskapet reduserte fra 2008 til 2009 inntektene med nesten 200 millioner, og måtte avslutte fjoråret med knallrøde tall.

TAUS: Daglig leder Per Arne Henæs (47) i Nera ønsket ikke å svare på Dagbladets spørsmål. Foto: Eltek
TAUS: Daglig leder Per Arne Henæs (47) i Nera ønsket ikke å svare på Dagbladets spørsmål. Foto: Eltek Vis mer

Neras resultat før skatt var i fjor på 269 millioner i minus. Bedriftens eiendeler ble nesten halvert, og sank fra 1,8 til 1 milliard.

Bergens-bedriften har de siste årene samarbeidet tett med terrorregimet, og gitt den sensurerte stats-TV-kanalen i Ekvatorial-Guinea et kjempeløft.

Tidligere har det vært et problem at signaler fra hovedstaden Malabo, som ligger på øya Bioko, ikke har nådd ut i hele resten av landet.

Sensur Det har norske Nera nå sørget for at ikke lenger vil være noe problem.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men det er ikke et fritt og usensurert budskap som når ut til folket. RTVGE fungerer slett ikke som noen fri nyhets- og kulturformidler.

KOMPIS: Også president W. Bushs regjering hadde tett kontakt med despoten Obiang og hans bittelille, men oljerike land. Foto: REUTERS/Jason Reed/Scanpix
KOMPIS: Også president W. Bushs regjering hadde tett kontakt med despoten Obiang og hans bittelille, men oljerike land. Foto: REUTERS/Jason Reed/Scanpix Vis mer

Statsmediene i Ekvatorial-Guinea er strengt sensurert og kontrollert, og fungerer mer enn noe annet som en ren propagandakanal for despoten Obiang.

Statsradioen som norske Nera nå legger forholdene til rette for erklærte i 2003 at «Obiang kan bestemme seg for å drepe andre uten å bli stilt til ansvar». Presidenten ville ifølge radioen heller ikke vil havne i helvete - da «han er Gud selv».

Journalister blitt sparket fordi de ikke viste tilstrekkelig «engasjement» i sin hyllest av Obiangs terrorstyre.

Rikest i verden Anerkjente Forbes kartla i 2006 at Obiang selv var et av de aller rikeste statsoverhodene i verden.

Formuen? 3,6 milliarder kroner.

LUTFATTIG: 60 prosent av ekvatorialguineanerne lever av under én dollar dagen. Foto: AP/Christine Nesbitt/Scanpix
LUTFATTIG: 60 prosent av ekvatorialguineanerne lever av under én dollar dagen. Foto: AP/Christine Nesbitt/Scanpix Vis mer

Samtidig lever, ifølge Global Witness, omkring 60 prosent av landets innbyggere på under seks kroner/dagen. Landets voldsomme oljereserver sikrer respektable plasseringer på de offisielle statistikkene over levestandard.

Virkeligheten er en annen.

— Det er vanskelig for oss å kommentere enkeltkontrakter. Generelt tror vi kommunikasjonsteknologi og infrastruktur fremmer demokrati og menneskerettigheter og gir grunnlag for økonomisk vekst. Vi ser på dette som et positivt tiltak for at land skal komme ut av fattigdom, sier Trygve Dahle i Nera til Norwatch.

- Verken vi eller andre selskaper har dessverre garanti mot at våre produkter misbrukes i enkeltsituasjoner.

FORSØKTE STATSKUPP: Teodoro Obiang tok selv makta ved et statskupp. I 2008 forsøkte en gruppe leiesoldater, med britiske Simon Mann (t.h.) i front å styrte Obiang på samme måte. Bak planen sto Margaret Tatchers sønn Mark, som skulle sette inn eksil-ekvatorialguineaneren Severo Moto som president og stikke av med gigantiske oljeinntekter. Foto: AP/Scanpix
FORSØKTE STATSKUPP: Teodoro Obiang tok selv makta ved et statskupp. I 2008 forsøkte en gruppe leiesoldater, med britiske Simon Mann (t.h.) i front å styrte Obiang på samme måte. Bak planen sto Margaret Tatchers sønn Mark, som skulle sette inn eksil-ekvatorialguineaneren Severo Moto som president og stikke av med gigantiske oljeinntekter. Foto: AP/Scanpix Vis mer

Daglig leder Per Arne Henæs (47) ønsket ikke å svare på Dagbladets spørsmål, og henviste til pressetalsmann Pål Skistad (42). Han har ikke besvart Dagbladets henvendelser.

LEDET STATSKUPP: Mark Thatcher. Foto: AFP/Scanpix
LEDET STATSKUPP: Mark Thatcher. Foto: AFP/Scanpix Vis mer