STENGT: Ved Bolstadøyri måtte togene kjøre sakte på grunn av flommen. Her går siste toget over flomvannet før Bergensbanen ble stengt. Foto: Vidar Herre / Hordaland / NTB scanpix
STENGT: Ved Bolstadøyri måtte togene kjøre sakte på grunn av flommen. Her går siste toget over flomvannet før Bergensbanen ble stengt. Foto: Vidar Herre / Hordaland / NTB scanpixVis mer

Bergensbanen holdes stengt i flere dager

- Det er helt uvirkelig at elva kan ha gått så høyt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bergensbanen ble tirsdag stengt mellom Bulken og Dale på grunn av enorme vannmengder. Siden har banen forblitt stengt på grunn av flomvannet.

Omfattende skader Etter hvert som vannet trakk seg tilbake i løpet av onsdagen, fikk Jernbaneverket oversikt over skadene, som skulle vise seg å være omfattende etter flommen.

Konklusjonen er at banen kan forbli stengt lenge.

- Det er omfattende skader, som det vil ta tid å utbedre, sier pressevakt i Jernbaneverket, Ragnhild Aagesen, til Dagbladet.

Arbeidet er nå i fullt gang med å få åpnet banen igjen så fort som mulig.

- Det er særlig på tre delstrekninger at vi må inn og gjøre mye arbeid for å få banen klar for trafikk igjen, sier prosjektleder i Jernbaneverket vest, Karl Morten Undal i en pressemelding.

- Uvirkelig Undal sier at det vil ta flere dager å få reparert skadene.

- Det er helt uvirkelig at elva kan ha gått så høyt, sier han og legger til:

- Når vi ser hvor enorme vannmasser som har kommet så er vi nesten forundret over at banen har klart seg så bra som den tross alt har gjort.

Hovedsakelig er skadene påført av elva Vosso, men 200-årsflommen har ikke ført til sammenbrudd i banens dreneringssystemer som stikkrenner og grøfter, skriver Jernbaneverket.

Flåmsbanen vil også holdes stengt i flere dager.

- Det er de samme problemene der, med betydelige skader som må utbedres, sier Ragnhild Aagesen til Dagbladet.

Det vil bli arbeidet ved følgende steder:

• Bolstad - Evanger: Her har elva gravd seg inn i banens underbygning på en delstrekning på rundt 600 meter. Det må fylles opp igjen med stor stein i bunnen, deretter sprengstein og ny ballastpukk.

• Ho tunnel mellom Saghaug og Seimsgrend: Her har elva Vosso gått gjennom Bergensbanens tunnel. Det har ført til utvasking av sporet, spesielt i tunnelens vestre ende. Det må tilføres ny masse og sporet må pakkes på nytt.

• Seimsgrend - Bulken: Utgravinger inntil sporet flere steder. Det må fylles på med stor stein og sprengstein, samt ballastpukk.

• I tillegg har kabelkanaler og kontaktledningsmaster blitt undergravd og har flere steder blitt hengende i luften eller er veltet ut mot elva.