LANDKRABBE: 72 meter lange «Scan Master» står fjellstøtt på land på Straumsneset på Hamskjela. Planen var å forsøke å redde båten rundt midnatt, men aksjonen er nå er utsatt på ubestemt tid. Foto: Magne Gjønnes
LANDKRABBE: 72 meter lange «Scan Master» står fjellstøtt på land på Straumsneset på Hamskjela. Planen var å forsøke å redde båten rundt midnatt, men aksjonen er nå er utsatt på ubestemt tid. Foto: Magne GjønnesVis mer

Bergingsaksjon utsatt på ubestemt tid

- Kan bli en komplisert aksjon, som kan ta flere dager.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Bergingsaksjonen av tankskipet «Scan Master» er utsatt på ubestemt tid, melder Avisa Sør-Trøndelag.

Håpet var at høyvann natt til mandag kombinert med to slepebåter skulle få den 72 meter lange oljetankeren ut i sitt rette element igjen.

Springflo Det var like etter midnatt natt til søndag at Hovedredningssentralen fikk nødtelefon om at en springflo hadde «slått» tankeren ut av kontroll i farefullt område med mange skjær.

- Men det ble tidlig klart at det gikk bra med mannskapet på seks, og at det ikke var nødvendig med noen redningsaksjon, fortalte redningsleder Edvard Middelthon ved Hovedredningssentralen Sør-Norge til Dagbladet.

I ett-tida natt til mandag skulle man forsøke på trekke båten av grunnen, men aksjonen ble avlyst etter at dykkere hadde vært nede og konstatert at hele båten står på grunn.

600 tonn fiskeavfall Det kan bli aktuelt å losse om lasten, som består av 600 tonn fiskeavfall.

- Dette krever da et ekstra fartøy, samt pumpe- og slangeutstyr. Det kan også bli ei utfordring hvor nær havaristen et slikt fartøy kan ligge, sier Ole Ivar Lien, skipper på redningsbåten «Squalus», til Avisa Sør-Trøndelag.

- Dette kan bli en komplisert aksjon, som kan ta flere dager, avhengig av været. Mandag er det meldt kuling fra sørvest, og da blir det igjen vanskelige forhold, sier Lien, som ikke utelukker å rekvirere en tredje slepebåt.

Solformørkelse Teorier fra kjentfolk i området går på at det er etterdønninger etter solformørkelsen fredag som har påvirket flog og fjære i området.

- Jeg har bare bodd her et års tid, men jeg stusset i formiddag da flytebrygga sto på tørt land. Det har jeg ikke vært borti før. Men jeg stusset jo mer over skipet som ligger landfast, sa Magne Gjønnes til Dagbladet tidligere i dag.

Flere naboer med 20-30 års kjennskap til flo og fjære har ifølge Gjønnes ikke vært i tvil om at det er solformørkelsen som har påvirket havstrømmer og havdybde.

Det uvanlige kraftige tidevannet på Nordmandie-kysten i Frankrike førte til at to mennesker omkom lørdag kveld.

Her finner du de største tidevannsforskjellene på kloden - og langs norskekysten.

Aldri opplevd liknende Det er Grøntvedt Shipping på Brekstad som eier landkjørte «Scan Master» på 1250 dødvekttonn.

Rederiet har trafikkert kysten langs Møre og Romsdal, Trøndelag-fylkene og Helgeland i mange år med mange lasteskip.

- Vi har vært borti noen skjær og grunnstøtinger, og det kan nok skje igjen. Men noe i likhet med dette har vi ikke opplevd, har eier Steinar Grøntvedt sagt til Dagbladet.